گفتگو با نسیم آنلاین (اینجا)
حجتالاسلام مجتبی نامخواه در گفتوگو با نسیم آنلاین گفت: نوع مواجهه ما با محرم و چگونگی برپایی مناسک، با وجود محدودیتهای همیشگی و محدودیتهای اخیر، به نوع نگاهی که ماجرای محرم داریم بستگی دارد. یک محرم تاریخی برای بازتولید مناسک و آیینهای خود در جامعه هیچ مسئله و مرز اجتماعیای ندارد. قبل از این نداشت و در شرایط اکنون و بیماری کرونا هم ندارد. اما نگاه اجتماعی به محرم، نگاهی که تلاش میکند در ماده و صورت، در فرم و در محتوایِ آیینها و مناسکِ محرم، به مضامین و اهداف قیام امام حسین (علیهالسلام) ارجاع بدهد؛ همواره به امکانهای اجتماعی برای بازتولید آرمانهای قیام اباعبدالله (ع) فکر میکند و تلاش میکند با بازشناسی مسئلهها و محدودیتها، عشق خود را ابراز کند، این یک چارچوب کلی است.
فرم و محتوای مناسک محرم باید تبلور اهداف قیام سیدالشهدا باشد
مهمترین چارچوبی که امام خمینی در تحلیل چیستی انقلاب اسلامی طرح میکنند و رهبر انقلاب هم همین چارچوب را بعدها شرح میدهند؛ چارچوب جدال و به تعبیر دقیقتر جایگزینی دو اسلام است.
این تحلیل را امام با همین این تعبیر «جایگزینی» دارند. امام خمینی میگویند انقلاب اسلامی عبارت است از جایگزینی «اسلام ناب» با «اسلام سلطنتی»، «اسلام سرمایهداری»، «اسلام التقاط» و در یک کلمه «اسلام آمریکایی». رهبر انقلاب بعدها در مواقف گوناگون از جمله در پیامی که به مناسبت نخستین سالگرد امام خمینی دارند، همین مفهوم جایگزینی را در سطوحی دهگانه شرح میدهند. توجه داریم که تحلیل انقلاب در چارچوب جایگزینی دو اسلام، از دگرگونی انقلابی، یک تفسیر و تصویر فکری ارائه میدهد. در این تصویر از انقلاب، شما با انقلاب به مثابه یک امر تشکیکی مواجهید. یعنی از یکسو انقلاب به معنای درگیری و دوگانه در تمام ساحتهای فکری و اجتماعی حضور دارد و گام به گام ممکن است به پیش یا پس برود. اگر بر این اساس به بحث خود درباره محرم برگردیم؛ میبینیم که محرم، تفسیر و تحلیل فکری و ذهنی ما از قیام عاشورا و نمود عینی این تفسیر در چارچوب آیینها و نمادها و غیره؛ یکی از مهمترین میدانهای این تقابل فکری انقلاب و یکی از میدانهای بروز این دوگانه است.