روششناسی نظریهی حضرتآیتالله خامنهای در تحلیل سیره اهل بیت(علیه السلام) /جلسه سوم
روششناسی نظریهی حضرتآیتالله خامنهای در تحلیل سیره اهل بیت(علیه السلام) /جلسه سوم
صورتبندی سیره اهل بیت(علیهم السلام) در چارچوب دوگانهی نهضت و نظام
با تأکید بر دیدگاه حضرت آیت الله خامنهای/ جلسه اول و دوم
*این متن چکیده مباحث ارائه شده طی سه جلسه حلقه مطالعه سیره معصومین((علیهالسلام)) با محوریت کتاب «انسان 250 ساله» است که در چارچوب ترم مقدماتی برنامهی مطالعاتی- آموزشی مدرسه انقلاب اسلامی در برخی از مدارس علمیه شهر مقدس قم ارائه شده است.
برای این که راه یک انقلاب به قتلگاه کربلا ختم شود لازم نیست حاکم کسی مثل یزید باشد/ نابرابریهای اجتماعی جزء شرایط تمهید کربلاست
گزیده:
چه میشود که گذر یک انقلاب به طف میافتد؟ آیا همهی چیز در شخص یزید و شخصیتی مشابه یزید خلاصه میشود؟ آیا حتما باید حاکم جامعه دَعی و بن الدَعی باشد؛ شرابخوار و بوزینهباز باشد تا راه انقلاب به گودال ختم شود؟ یا اینکه مسیرهای دیگری هم هست؟
این وضعیت البته اسلام ابنعباسها را به خطر نمیاندازد؛ لذا ساکتند. ابنعباسهای امروزی میتوانند مثل ابنعباس دیروز عمل کنند؛ گیریم که جامعه طبقاتی شود، گیریم که «أَمّا حَقَّ الضُّعَفاءِ فَضَیَّعتُم وأمّا حَقَّکُم بِزَعمِکُم فَطَلَبتُم» بشود، اینعباس در همچنین شرایطی در پایتخت معنوی وقت، در مدینه مینشست و آیات قرآن تفسیر میکرد و مسئلهی شرعی می گفت. اگر شرایط طوری بشود که أَمّا حَقَّ الضُّعَفاءِ فَضَیَّعتُم، وأمّا حَقَّکُم بِزَعمِکُم فَطَلَبتُم، به کرسی تفسیر و مسئله شرعی ابنعباسها که کار ندارد. البته کرسی که نه دکان. این وضعیت دکان ابنعباسها را تعطیل نمیکند؛ اما اسلامِ حسین بنعلی(علیهالسلام) را، همهی ارزشهای توحیدی و انسانی را به مسلخ برد.
انسان انقلابی، علیرغم پایبندی و پافشاری بر ارزشهای انقلابی خود، با کسانی که نظری غیر از نظر او دارند، با کسانی که کارهایی انجام میدهند که به نظر او اشتباه است، کاملاً روادار است. به رفتار آنها نقد دارد، ولی این نقد، او را از مسیر انصاف خارج نمیکند. انسان انقلابی به اسم انقلابیگری به دیگر مؤمنین به انقلاب که مانند او فکر نمیکنند، اهانت نمیکند، موجب ایذاء آنها نمیشود و به اسم انقلابیگری، امنیت روانی بخشی از مردم را سلب نمیکند و اخلاق را زیر پا نمیگذارد.
بر
اساس «نظریه انسان 250 ساله» (تحلیل سیره اهلبیت(علیهالسلام) از منظر
حضرت آیتالله خامنهای) اهلبیت(ع) همواره در حال «مبارزهی سیاسی حاد» بودهاند.
بر این اساس میتوان دوران حیات طیبه ائمه هدی(علیهم السلام) را بر حسب
«موفقیت ظاهری در این مبارزه و تشکیل حکومت» یا «عدم کسب این پیروزی اجتماعی و
ظاهری»، به دورازه دوره تقسیمبندی نمود. این دورهها را قرار داشتن در موضع نهضت
یا نظام، همچنین موضع و شرایط متفاوت نهضت اهل بیت(علیه السلام) نسبت
به نظامهای حاکم از هم متمایز میکند.
· جنگ ما جنگ حق و باطل بود و تمام شدنى نیست، جنگ ما جنگ فقر و غنا بود، جنگ ما جنگ ایمان و رذالت بود و این جنگ از آدم تا ختم زندگى وجود دارد.
(صحیفه امام، ج 21، ص 284)
· مصلحت پابرهنهها و گودنشینها و مستضعفین، بر مصلحت قاعدین در منازل و مناسک و متمکنین و مرفهین گریزان از جبهه و جهاد و تقوا و نظام اسلامى مقدم باشد و نسل به نسل و سینه به سینه شرافت و اعتبار پیشتازان این نهضت مقدس و جنگ فقر و غنا محفوظ بماند.
(صحیفه امام ، ج20 ، ص333)
· امروز جنگ حق و باطل، جنگ فقر و غنا، جنگ استضعاف و استکبار، و جنگ پابرهنهها و مرفهین بىدرد شروع شده است. و من دست و بازوى همه عزیزانى که در سراسر جهان کوله بار مبارزه را بر دوش گرفتهاند و عزم جهاد در راه خدا و اعتلاى عزت مسلمین را نمودهاند مىبوسم.
(صحیفه امام، ج21، ص 85)
امام خمینی در تحلیل دفاع مقدس یک چارچوب کلی به دست میدهد که شامل چند مضمون کلیدی ودو گانهی محوری است. این چارچوب نظری در وهلهی اول امکان قابل توجهی برای درک دفاع مقدس فراهم آورده و در ادامه بستری کارآمد برای بازتولید آن است.
این یادداشت در صدد است ضمن مرور این نقاط محوری، تأکیدی داشته باشد بر هویتِ اجتماعیِ فراموش شدهیِ دفاع مقدس در اندیشهی امام خمینی.
جلسه با جمعی از دانشجویان عدالتخواه در شهر یزد
حجت الاسلام نامخواه در جلسه با جمعی از دانشجویان عدالتخواه در شهر یزد مطرح کرد: بدنهی دانشجویی باید پاسخ درستی به «چه باید کرد؟» بدهد.
وی در ادامه گفت: اوایل انقلاب عمدهی حزب اللهیها یا در صحنهی جبهه دفاع مقدس حضور داشتند و یا در جهاد سازندگی به کمک مردم میشتافتند. اما امروز بدنهی دانشجوی حزباللهی از مردم جداشده و دغدغههای آنها متفاوت شده است. برای پاسخ به سوال بالا باید اول به این سوال جواب داد: «چه کسی چه باید بکند؟»
نامخواه با ذکر این نکته که ما در بهترین حالت آدم انقلابیون بوده ایم نه آدم انقلاب؛ عنوان کرد: مشکل این نیست که ما در یکی یکی کارهایمان اشتباه کردیم، مشکل این است که در هویت انقلابی خود دچار اشتباه شدیم. بسته به معنایی که از انقلاب داریم تعریف ما از انسان انقلابی متفاوت است.
وی در آخر گفت: معناهای متفاوتی میتوان از انقلاب تعریف کرد ولی برای یک تعریف درست باید انقلاب اسلامی را از دیدگاه متفکرین خود انقلاب بررسی کرد. باید تفکرات امام دربارهی انقلاب را بررسی کرد. باید اندیشه امام را مطالعه کرد.