طبقه سه

ارزیابی‌های شتاب‌زده یک طلبه

طبقه سه

ارزیابی‌های شتاب‌زده یک طلبه

طبقه سه

بسم الله
دوست می داشتم این وبلاگ
- این پنجره‌ی سرد و بی‌روح - جز یک صفحه نمی‌داشت
و در آن صفحه جز یک سطر نمی‌بود
و بر آن سطر جز یک کلمه نمی‌نشست
و آن کلمه «خمینی» بود و دگر هیچ نبود...
***
آن‌هایی که همراه پیغمبر بودند و دعوت پیغمبر را قبول کردند همین مردم «طبقه سه» بود، همین فقرا.
صحیفه امام ج8 ص 293

***
طبقه سه صفحه شخصی و بایگانی کاملی از نوشته‌ها و گفته‌هایم،از سال 1389 تا کنون است. می‌کوشم جستجوها و جستارهایی در این صفحه منتشر شود که «غایت»، «موضوع» و یا «مسئله»شان «انقلاب اسلامیِ اکنون» باشد.

***
معرفی بیشتر و گزارش‌واره‌ای از برنامه پژوهشی این صفحه در قسمت "درباره طبقه سه"، در نوار بالای صفحه آمده است.

***
صفحه‌ها در شبکه‌های اجتماعی:

اینستاگرام @namkhahmojtaba
توییتر @Namkhah1
تلگرام @tabagheh3_ir

***
ایمیل namkhahmojtaba@gmail.com

بایگانی
آخرین نظرات

  بایگانی نوشته‌هایم در شبکه‌های اجتماعی

  ایده انقلاب این چیزی نیست که به قول لسان الغیب، «مشتی دلق‌پوش» و «صوفی‌‌وش»، با دهان‌هایی گشوده و گشاده فریاد می‌زنند و به هم می‌بافند.


امروز نُهم شهریور است. سالروز ربوده‌شدن یکی از الهام‌بخش‌ترین شخصیت‌های معاصر در جهان اسلام. خداوند را شکرگزارم که بیش از بیست سال است در سایه‌سار آثار این اعجوبه، خوشه‌چین نگاه‌های اصیل و بدیع او به دین، انسان، جامعه و هستی بوده‌ و هستم و اطمینان دارم جامعه و زمانه ما در آغاز مسیر طولانی فهم او قرار دارد.
سخنرانی‌ها و نوشته‌های امام صدر، سرشار از مفاهیمی است که امروز مورد نیاز ماست بلکه برای ما ضروری است. مفاهیمی همچون #جنبش، #انسان، #عدالت، #آزادی، #تغییر، #جامعه، #دین و #معنویت. اگر چه حالا او چهل و سه سال است که در میان ما نیست و در بند کینه و جهل اسیر است اما این یکی از موهبت‌های خدا به اهل آن در این دوره است که به همت خانواده و علاقه‌مندان او در موسسه امام صدر و جنبش امل، ما امروز مجموعه کامل و جامعی از آثار امام موسی صدر را در اختیار داریم.
خوب به یاد دارم تازه طلبه شده بودم که شیفته ایده‌های امام صدر شدم. طولی نکشید که هر چه متن فارسی از یا درباره او بود را خواندم. چندی بعد انتشار مجموعه در قلمرو اندیشه امام صدر آغاز شد. آن‌ها را هم به سرعت گرفتم و خواندم این بود که رفتم رفتم سراغ کتاب‌های ترجمه نشده. آن موقع خواندن این متون واقعا برایم سخت بود. همان ایام جنبش امل در لبنان، موسوعه‌ای جامع و 12 جلدی درباره امام صدر منشر کرد. ابتدا ازشان خواستم نسخه‌ای از آن را در به دستم برسانند. صمیمانه همکاری کردند اما بعد که دیدم خواندن و فهم متن‌های به زبان عربی سخت است و هزینه کتاب و انتقال هم زیاد می‌شد، منصرف شدم اما همواره آرزو و آرزوی خواندن موسوعه را داشتم تا زمستان 96 که ترجمه آن منتشر شد.
 همیشه نهم شهریورها دلم می‌گیرد و با این حالم نمی‌توانم احساسی ننویسم و شیفتگی‌ام نسبت به این همه بزرگی متجلی شده در اندیشه امام صدر را ابراز نکنم. نمی‌توانم استدلال علمی و عقلی مطرح کنم و دلی می‌نویسم: اگر در اختیار من بود، حتماً برای تمام کسانی که می‌خواهند فعالیت اجتماعی داشته باشند، خواندن و بلکه خوردن و نوشیدن چند کتاب، در حد انگشتان دست را واجب اعلام می‌کردم! و یکی از این کتاب‌ها، حتماً موسوعه یا دست‌کم جلد آخر آن (کتاب برای انسان) است.
البته وادی اندیشه، میدان خِرَد است و جای شگفتی و شیفتگی نیست ولی دل‌داده او و چون اویی نشدن، عین بی‌خردی است.
اصلاً برای دوستان انقلابی‌ و حزب‌اللهی و بسیجی‌ام می‌نویسم؛ برای کسانی که در ده‌ها محفل با هم درباره ایده انقلاب اسلامی مباحثه و گفتگو کرده‌ و خواهیم کرد؛ برادران و خواهران دردمندم، ضروری است که هوشیار باشیم: ایده انقلاب این چیزی نیست که به قول لسان الغیب، «مشتی دلق‌پوش» و «صوفی‌‌وش»، با دهان‌هایی گشوده و گشاده فریاد می‌زنند و به هم می‌بافند.
شما جوان و با انگیزه‌اید و آن‌گاه که برای ایران، جامعه و انقلاب، آینده‌ای متصور باشیم، شما یکی از مهم‌ترین نیروهای شکل‌دهنده آن هستید. ما باید در پی خواندن و البته بازخوانی ایده انقلاب باشیم و آن را  در پیوستاری از متفکران انقلاب اسلامی بجوییم که از امام #خمینی تا امام #صدر امتداد دارد و البته در میانه این دو، به نظرم به لحاظ تاریخی- معرفتی  این اعجوبه‌ها نشسته‌اند: #خامنه‌ای، #بهشتی، #مطهری، #طالقانی، #باهنر، #مفتح، #محمد_باقر_صدر و #اسماعیل_بلخی. البته در کنار این متفکران حوزوی و دینیِ انقلاب، روشنفکرانی قرار دارند که با افکاری بلند و پرسش‌هایی شگرف، آثار آفریده‌اند که ایضاً بسی شگفتند: علی #شریعتی، جلال #آل‌احمد و #اقبال لاهوری.

#متفکران_انقلاب_اسلامی
#روشنفکران_انقلاب_اسلامی


https://www.instagram.com/p/CTPvPBCrJxo/?utm_medium=share_sheet

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی