نقد طبقه سه/ نقدی بر کیفیت عدالتخواهی
گاهی مطالب منتشر شده در این صفحه با نقدهایی مواجهه میشوند. فارغ از این که این نقدها را وارد میدانم یا نمیدانم؛ و یا پاسخی دارم و ندارم؛ به خاطر اهمیت بازاندیشی، گفتگو و اطلاع از دیدگاههای متفاوت، از این به بعد این نقدها را همینجا بازنشر میکنم.
قبلترها هم نقدهایی بود که البته برایم مهم بودند اما به ذهنم نرسیده بود که متنشر کنم. در مواردی که برایم ممکن باشد، بعد از گذشت چند وقتی، برخی از مهمترین پاسخهایم را نیز مدون و منتشر خواهم کرد. این نقدها را در بخشی جداگانه در موضوعات، تحت عنوان نقد طبقه سه و همچنین از طریق همین کلمه کلیدی دنبال کنید.
*****
نقد زیر را بزرگواری به نام آقای وحید طراوت درباره مطلب کنکاشی در ریشههای فکری عقبماندگی در عدالت در محیط پیامرسان بله منتشر کرده است.
باسمه تعالی
نقدی بر کیفیت عدالتخواهی برادر مجتبی نامخواه و دیگران عزیزان همفکر با ایشان
آدرس یادداشت ایشان:
https://www.instagram.com/p/CAoAtXcpWbr/?igshid=1qr1hh8hyye03
پیشتر در اینجا
https://ble.ir/arrahman_arrahim/-8027459341343009109/1576412048668
یادداشتی نوشته ام، اما در مقام فعلی و مختصراً:
اولا روشن بگویم، پروژه من نقد عدالتخواهی نیست و در زمان فعلی این امر را غیر راهبردی میدانم.
اما از باب بحث نظری ای که شد و میشود چند خطی مینویسم.
کل حرف این است که چرا در مقام نظر عدالت مساوی است با وضع الشیء فی موضعه و ارزش مطلق، اما در مقام عمل فقط گونه ی خاصی از مصادیق برجسته میشود؟
به عبارت دیگر در مکتب امام عدالت مساوی است با اسلام. چرا فقط بخش هایی از اسلام در پروژه عدالتخواهی دوستان برجسته میشود؟ فی المثل چرا حجاب و حیا ء و نماز برجسته نمی شود؟
آیا دلیل موجهی هست برای این فروکاست در مصادیق؟ اگر هست آیا نام آن مصلحت سنجی نیست؟
اگر دلیل هست و مصلحت است دیگر این محافظه کار دانستن بقیه چه صیغه ای است؟
همینجا لازمه عرض کنم، از نظر بنده کل نقد برادر مهدیان هم در این خلاصه میشود که با کدام عقلانیت سراغ مصادیق عدالتخواهی برویم. اگر ولایت مطرح میشود صرفا به این دلیل است که ولی نسبت به سایر افراد ظاهرا عقل برتر جامعه ی اسلامی است.
خلاصه یک جوری مطلب نوشته میشود گویا دوگانه ی ولایت و عدالت کلا از نادانی و کج فهمی مفرط ناشی می شود.
نه آقا. ولایت کار ویژه اش بسط اسلام است. و در این فضا با هر مفهومی که اخص از بسط اسلام باشد دوگانه تشکیل میدهد.
البته با عدالت با آن تعریف دوستان خیر. اما همانطور که عرض شد تعریف مفهومی دوستان با تعریف مصداقی کاملا متفاوت است.
https://ble.ir/arrahman_arrahim