ویرایش دوم
آیا میشود در هنگام نهضت، تئوریسینهای انقلابی حقوق 10 و حتی 6/5 برابر را «ظالمانه» بدانند ولی نوبت که به دوره نظام رسید، وکلا و مدیران حکومتی با افتخار و به نام عدالت حقوق هفت و چهارده و بیست و یک برابری و بیشتر را تصویب و پرداخت کنند؟
ویرایش دوم
آیا میشود در هنگام نهضت، تئوریسینهای انقلابی حقوق 10 و حتی 6/5 برابر را «ظالمانه» بدانند ولی نوبت که به دوره نظام رسید، وکلا و مدیران حکومتی با افتخار و به نام عدالت حقوق هفت و چهارده و بیست و یک برابری و بیشتر را تصویب و پرداخت کنند؟
در حال حاضر انقلاب
اسلامی در شرایطی قرار گرفته که تلاش آیتالله خامنهای برای «استدلال پیرامون استکبارستیزی بر مبنای
قرآن»، «نقد تفسیرسازشکارانه از سنت»
و «بازخوانی تجربهی تاریخی مواجهه با استکبار»
اوج گرفته است. توجهات اخیر رهبری به قرآن و سنت به مثابه خاستگاه اندیشهی ضد
استکباری به طور ضمنی حامل یک تذکر و دعوت است: در دورانی که در سایهی سهلاندیشها،
تئوریسازان علیه استقلالحیاتی مجدد یافتهاند، لازم است متون اصیل دینی خاستگاه و راهنمای نظریهپردازیهای
ضد استکباری و استقلالطلبانه باشد. کرسیهای فقه و اخلاق و فلسفه و عرفان، طلایهداران
تفسیر و ترویج کتاب و سنت «نمیتوانند» نسبت به این مطالبه بیتفاوت و لابشرط باشند.
بازنشر گفتاری درباره 13 آبان، زمینه ها و دستاوردهای آندرباره 13 آبان، زمینه ها و دستاوردهای آن
چرا باید برای خطایِ آزمودنِ آزموده، هزینه بدهیم؟ چرا باید سناریوهای تکراری را تجربه کنیم؟ پاسخ روشن است: چون این تجربههای اجتماعی ما تبدیل به معرفت اجتماعی نشده؛ حتی گاهی بازخوانی هم نشده و به کل فراموش شده است. وقتی حافظهی تاریخی و جمعی نداشته باشیم، باید هزینهی تکرار و درجا زدن را بدهیم و مسئولیت این هزینه متوجه ما، یعنی کسانی که در بازخوانی این تجربهها و در تبدیلشان به یک اندیشهی عمومی کوتاهی کردهایم، هم هست. ما اگر نتوانیم با یک ادبیات علمی و در گفتگوی روشن توضیح بدهیم استکبار ستیزی ما شرح و مبنا و منطقی دارد که به بیش از 9000 صفحه اسناد به دست آمده از سفارت امریکا متکی است، اگر ما این تاریخ و این اسناد را فراموش کردیم، چه دلیلی دارد کسی پیدا نشود و شعار«مرگ بر امریکا» و «پرچم سوزی»های ما را بی منطق جلوه ندهد؟ لازم نیست ساعتها نطق کنیم و استدلالهای انتزاعی یا استراتژیک بیاوریم، کافی است تاریخ را بازخوانی و از پاک شدن یا پاک کردن حافظه اجتماعی جلوگیری کنیم، عقلانیت و افکار عمومی کار خود را خواهد کرد.
*این متن تحریر یافتهی گفتاری است که در مراسم 13 آبان1392 در دانشگاه علوم پزشکی قم ارائه شده است.
دوگانهی «انقلابیگری/محافظهکاری» به اندازهی «انقلابیگری/غربگرایی» برای آیندهی انقلاب مهم است. به همان میزان که انحلال انقلاب در هاضمهی جهانی، مسیر محتمل در مرگ انقلاب است؛ سکون در قتلگاه محافظهکاری نیز پایان انقلاب است.