طبقه سه

ارزیابی‌های شتاب‌زده یک طلبه

طبقه سه

ارزیابی‌های شتاب‌زده یک طلبه

طبقه سه

بسم الله
دوست می داشتم این وبلاگ
- این پنجره‌ی سرد و بی‌روح - جز یک صفحه نمی‌داشت
و در آن صفحه جز یک سطر نمی‌بود
و بر آن سطر جز یک کلمه نمی‌نشست
و آن کلمه «خمینی» بود و دگر هیچ نبود...
***
آن‌هایی که همراه پیغمبر بودند و دعوت پیغمبر را قبول کردند همین مردم «طبقه سه» بود، همین فقرا.
صحیفه امام ج8 ص 293

***
طبقه سه صفحه شخصی و بایگانی کاملی از نوشته‌ها و گفته‌هایم،از سال 1389 تا کنون است. می‌کوشم جستجوها و جستارهایی در این صفحه منتشر شود که «غایت»، «موضوع» و یا «مسئله»شان «انقلاب اسلامیِ اکنون» باشد.

***
معرفی بیشتر و گزارش‌واره‌ای از برنامه پژوهشی این صفحه در قسمت "درباره طبقه سه"، در نوار بالای صفحه آمده است.

***
صفحه‌ها در شبکه‌های اجتماعی:

اینستاگرام @namkhahmojtaba
توییتر @Namkhah1
تلگرام @tabagheh3_ir

***
ایمیل namkhahmojtaba@gmail.com

بایگانی
آخرین نظرات

انسان، خوزستان و باقی قضایا

جمعه, ۲۷ فروردين ۱۴۰۰، ۰۲:۵۸ ب.ظ

یادداشتی شفاهی در حاشیه اکران «زیباتر از زندگی» و تقدیر از خانم شاه‌حسینی

این یادداشت را سال 1392 (اینجا) و به مناسبتی نوشتم که توضیحات آن در پانوشت متن آمده است. به مناسبتی مراجعه کردم و دیدم در انتقال از وبلاگ سابق به این‌جا، نرم‌افزار مهاجرت این متن را نیافته و منتقل نکرده است. به همین خاطر مجدد بازنشرش می‌کنم.

تقدیر از کارگردان «زیباتر از زندگی» دلایلی دارد که در اینجا به صورت گذرا به آن­ها اشاره می­ شود:

اول این­که سینمای خانم شاه­ حسینی نگاهی انسانی به مقوله­ ی جنگ دارد، نه یک نگاه ماشینی و مکانیکی. در سینمای خانم شاه­ حسینی این انسان است که برجسته می­ شود نه ماشین و تانک و نه انفجار. اگر بخواهیم دقیق­ تر حرف بزنیم باید بگوییم در سینمای خانم شاه­ حسینی «انقلاب انسانی» پر رنگ است، تحولات درونی انسان­ ها محور کار است و این ما را به یک درک اصیل از انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و جامعه نزدیک می­ کند.

بّعد دیگر این نگاه انسانی رسیدن به یک زبان بین المللی است. روایت سینمای شاه حسینی از دفاع مقدس با فطرت مشترک میان انسان­ ها مواجه می­ شود و حرف می­ زند، نه با اختصاصات زبانی، نژادی و ملی انسان­ ها. این نگاه می­ تواند در جهان مخاطب خود را پیدا کند و با مخاطب جهانی حرف بزند، هم­چنان که در مورد «شب به خیر فرمانده» اتفاق افتاد. البته آسیبِ رهزنی که ممکن است درباره­ ی این ویژگی، مولفه و مزیت نسبی سینمای خانم شاه­ حسینی بیفتد این است که این نگاه انسانی، اختصاصاتِ انسان انقلاب اسلامی و رزمنده­ ی دفاع مقدس ما را که در پرتو ایمان روی داد و چیزی به گنجینه­ ی رفتارهای عالی  انسانی در جهان افرزود را نبیند و صرفا بخواهد مشترکات انسانی دفاع واقعا مقدس ما را با دیگر جنگ­ ها و انسان­ ها به تصویر بکشد. و باید از این بابت مراقب بود.

مسئله­ ی دیگری که سینمای خانم شاه­ حسینی را متمایز می­ کند این است که ایشان بر اساس یک درک انضمامی از جنگ و در پی یک روایت پیوسته از آن فیلم می­ سازند. یعنی هم خودشان حضور و سلوک شخصی در جنگ داشته­ اند و هم در روایت این حضور را گسسته از  جامعه­ و جغرافیایِ بستر رویدادن­ شان روایت نمی­ کنند. کارهای خانم شاه­ حسینی در خود منطقه فیلم برداری می­ شود و در آن­ ها جغرافیا و جامعه­ ی دفاع مقدس پر رنگ است.

از این­جاست که می­ رسیم به مؤلفه­ ای که تا حدود زیادی فلسفه­ ی این تقدیر را شکل داده است. سینمای خانم شاه­ حسینی با این ویژگی­ ها یعنی: نگاه انسانی و فهم انقلاب انسانی، درک انضمامی و روایت پیوسته، به درک بهتری از حقیقت می­ رسد، درکی که باعث می­ شود بسیاری از واقعیات را بهتر و بیشتر ببینند، واقعیاتی که ممکن دیگران اصلا ندیده باشند. قبلا اشاره شد که یکی از این­ واقعیت­ ها دیدن نقش گروه «چهل شاهد» در متن و بطن جنگ است؛ و اما امروز که ما به پاسداشت یکی دیگر از واقعیت­هایی می­ نشینیم که در سینمای خانم شاه­ حسینی به خوبی دیده ­می­ شود و  بازنمایی می­ شود: خوزستان.

سینمای شاه­ حسینی دین خود را به خوزستان ادا کرده  و ما از خانم شاه­ حسینی تقدیر می کنیم بابت بازنمایی تصویر خوزستان و بازنمایی بسیاری از واقعیت­ های مظلوم آن، مانند نقش زن خوزستانی در شکل­ دهی به جامعه­ و زندگی اجتماعی در خلال سال­ های دشوار دفاع مقدس.

*مدت­ها بود دوستان در مؤسسه «رسانه بیداری» در پی آن بودند تا زمینه­ ی اکران «زیباتر از زندگی» - آخرین ساخته سینمایی خانم شاه حسینی که به برشی از زندگی شهید علم­ الهدی می­ پردازد- را در اهواز فراهم کنند. این فیلم در حال حاضر در حال اکران است اما نه به صورت سراسری، که فقط در شهرهایی که تقاضا وجود داشته باشد! هزینه­ ی مختصری که برای حق بخش این کار لازم بود، جور نمی­ شد. 16 آذر نشد، 16 دی هم نشد تا کار به شب­ گذشته و بهانه­ ی خوبی به نام جشنواره عمار رسید. اکران زیباتر از زندگی با اختتامیه­ ی جشنواره عمار، تقدیر از خانم شاه­ حسینی و استقبال چشمگیر مخاطبان همراه بود. این یادداشت شفاهی  زمینه­ ها و منطق این تقدیر را شرح می­ دهد.

 

 

۰۰/۰۱/۲۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی