طبقه سه

ارزیابی‌های شتاب‌زده یک طلبه

طبقه سه

ارزیابی‌های شتاب‌زده یک طلبه

طبقه سه

بسم الله
دوست می داشتم این وبلاگ
- این پنجره‌ی سرد و بی‌روح - جز یک صفحه نمی‌داشت
و در آن صفحه جز یک سطر نمی‌بود
و بر آن سطر جز یک کلمه نمی‌نشست
و آن کلمه «خمینی» بود و دگر هیچ نبود...
***
آن‌هایی که همراه پیغمبر بودند و دعوت پیغمبر را قبول کردند همین مردم «طبقه سه» بود، همین فقرا.
صحیفه امام ج8 ص 293

***
طبقه سه صفحه شخصی و بایگانی کاملی از نوشته‌ها و گفته‌هایم،از سال 1389 تا کنون است. می‌کوشم جستجوها و جستارهایی در این صفحه منتشر شود که «غایت»، «موضوع» و یا «مسئله»شان «انقلاب اسلامیِ اکنون» باشد.

***
معرفی بیشتر و گزارش‌واره‌ای از برنامه پژوهشی این صفحه در قسمت "درباره طبقه سه"، در نوار بالای صفحه آمده است.

***
صفحه‌ها در شبکه‌های اجتماعی:

اینستاگرام @namkhahmojtaba
توییتر @Namkhah1
تلگرام @tabagheh3_ir

***
ایمیل namkhahmojtaba@gmail.com

بایگانی
آخرین نظرات

درباره بازخوانی حکمت عملی

دوشنبه, ۱۶ فروردين ۱۴۰۰، ۱۲:۰۱ ق.ظ

مطلب منتشر شده در دیباچه پرونده حکمت عملی، مجله علوم انسانی اسلامی صدرا، بهار 1396، شماره 21

مشهور است که حکمت عملی پس از فارابی ادامه نیافته و رو به افول گذاشته است. این یک احتمال درخور تأمل و مطالعه است. فارغ از پذیرفتن و یا نپذیرفتن آن، که به نظر وجه دوم به واقع نزدیک­تر است، این رأیِ مشهور به‌صورت یک پیش­فرض و بلکه پیشداوری درآمده و گویی راه را بر این پرسش بسته که چرا همین میزان از میراث اسلامیِ موجود در زمینه حکمت عملی نیز از کانون توجه خارج است؟

احیا و حتی بازخوانی میراث حکمی در وضعیت کنونی، دو دسته از مخالفان را در برابر خود می­‌بیند: مخالفانی سنتی که بر اساس درک تقابلی خود از نسبت عقل و نقل، با جنبه حکمی این میراث مخالفاند؛ و مخالفان مدرنی که بر بنیادی مشابه و درکی تقابلی از نسبت عقل و دین، با میراثبودگی آن بر سرِ ستیزند.

اما بیش و پیش از این پیش­داوری­‌ها و مخالفت­‌ها، گویی روزمرگی­ است که میراث ارزشمند حکمت عملی را از دسترس خارج ساخته و بیرون از حلقه­‌های آموزش و گفتوگو نگاه داشته است. بهراستی چرا خوانش حکمت عملی، حتی در میان انبوهی از حلقه­‌هایی که بر گرد میراث حکمی اسلامی شکل می­‌گیرد، رایج نیست؟

این­ پرسش­‌ها زمینه­‌ای شد تا پرونده­ای مختصر را به موضوع حکمت عملی اختصاص دهیم. اگر بخواهیم دقیق­‌تر اشاره کنیم، می­‌توان گفت که موضوع پرونده نه درباره حکمت عملی، که بر گرد تجربهای در خوانش این میراث شکل گرفته است. بهانه­ شکل­‌گیری این پرونده، حلقه­­‌ای بود که در میانه­ سال گذشته در قم، برای بازخوانی حکمت عملی شکل گرفت. استاد پارسانیا، متفکری مؤلف و معلم و در پی تداوم حکمت صدرایی است که در طول این ­سال­‌ها و در دغدغه­‌های آموزشی و پژوهشی خود، نشان داده فراتر از صدرا، به تمامی میراث عقلی عالم اسلام تعلق خاطر دارد. همین تعلقخاطر موجب شد حلقه­ بازخوانی حکمت عملی در قم، در نخستین گام، خوانش الحروف حکیم فارابی را در دستور کار خود قرار دهد. فیلسوف نوصدرایی در خوانش باب «حدوث الألفاظ والفلسفۀ والملة» از کتاب الحروف، دغدغه­‌های خود را درباره انتقال فرهنگ، ترجمه و نسبت زبان، دین و جامعه دنبال می­‌کرد و الحروف دیروز را به پرسش­‌های امروز پیوند­ می­‌زد.

***

در پرونده­ پیش­ِ‌رو ابتدا تقریر جلسات اول و دوم درسگفتارهای الحروف استاد پارسانیا را از نظر می­‌گذرانیم. این تقریرات پس از تنظیم به رؤیت استاد پارسانیا رسیده است.

در کنار این درسگفتار، درآمدی خواهیم داشت بر بازخوانی میراث حکمت عملی مسلمین، که بر سه اندیشمند متمرکز شده است. تمرکز بر این سه اندیشمند، حامل این نشانه­ ضمنی است که سنت حکمت عملی در فارابی متوقف نشده و بازخوانی و بازیابی حکمت عملی در صورت تداوم، افق­‌های متفاوتی را فراروی ما خواهد گشود. در ادامه، تدقیقاتی را درباره یکی از مهم­‌ترین مفاهیم موردبحث در جلسات ابتدایی درس­‌گفتار الحروف پی خواهیم گرفت. روشن ساختن مفهوم «الملة»، ما را به بازنشر مقاله­‌ای قدیمی از استاد پارسانیا واداشته است. این مقاله به ما کمک می­‌کند تا بتوانیم به تمایزات مفهوم «ملت» با مفهوم بهظاهر مشابهِ «ناسیونالیسم» پی ببریم. پس از تفکیک میان الملة و مفهوم مشابهش در دنیای مدرن، بهسراغ تفکیک میان این مفهوم و دیگر مفاهیم مشابهش در جهان سنت می­‌رویم و نسبت ملت را با دین و شریعت در ترازوی بررسی قرار می­‌دهیم.

 در ادامه پرونده نیز کوشیده­‌ایم سه مدخل به سنت­‌های مختلف در تفسیر حکمت عملی فارابی بگشاییم. مدخل اول، حول مفسران فارابی در جهان اسلام شکل می­‌گیرد. در این زمینه و در این شماره بر کار جابری در بازخوانی حکمت عملی فارابی و نقد آن متمرکز شده­‌ایم. مدخل دیگر، اشترواس است که خارج از جهان اسلام به فارابی و تفسیر آن علاقه نشان داده است. درنهایت نیز مطالعه­‌ای تطبیقی خواهیم داشت میان «اعتباریات بهمثابه یکی از مفاهیم رایج در فضای کنونی فلسفه اسلامی» و «اعتباریات بهمنزله میراث حکمت عملی فارابی».

***

«حکمت عملی» اگر از طاق نسیان به درآید، و موضوع بازخوانی و بازیابی قرار گیرد، ظرفیت بی­‌بدیلی به دست خواهد داد تا با آن به بازاندیشی مسائل اکنونیِ خود و بازتولید علوم انسانی اسلامی بپردازیم. اکنون این میراث از حاشیه­ کتابخانه­‌ها و مراکز پژوهشی بیرون آمده و خود را به میانه­ حلقات آموزشی در حوزه علمیه قم رسانده است. آیا این نشانه­‌ای نیست از آغاز مرحلها­ی جدید در توجه به میراث اسلامی در زمینه­ حکمت عملی؟

۰۰/۰۱/۱۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی