طبقه سه

ارزیابی‌های شتاب‌زده یک طلبه

طبقه سه

ارزیابی‌های شتاب‌زده یک طلبه

طبقه سه

بسم الله
دوست می داشتم این وبلاگ
- این پنجره‌ی سرد و بی‌روح - جز یک صفحه نمی‌داشت
و در آن صفحه جز یک سطر نمی‌بود
و بر آن سطر جز یک کلمه نمی‌نشست
و آن کلمه «خمینی» بود و دگر هیچ نبود...
***
آن‌هایی که همراه پیغمبر بودند و دعوت پیغمبر را قبول کردند همین مردم «طبقه سه» بود، همین فقرا.
صحیفه امام ج8 ص 293

***
طبقه سه صفحه شخصی و بایگانی کاملی از نوشته‌ها و گفته‌هایم،از سال 1389 تا کنون است. می‌کوشم جستجوها و جستارهایی در این صفحه منتشر شود که «غایت»، «موضوع» و یا «مسئله»شان «انقلاب اسلامیِ اکنون» باشد.

***
معرفی بیشتر و گزارش‌واره‌ای از برنامه پژوهشی این صفحه در قسمت "درباره طبقه سه"، در نوار بالای صفحه آمده است.

***
صفحه‌ها در شبکه‌های اجتماعی:

اینستاگرام @namkhahmojtaba
توییتر @Namkhah1
تلگرام @tabagheh3_ir

***
ایمیل namkhahmojtaba@gmail.com

بایگانی
آخرین نظرات

بایگانی نوشته‌هایم در شبکه‌های اجتماعی

🔻چارچوب شیعه و سنی و بازخوانی امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) و غدیر در این چارچوب؛ طرح فضائل علی(ع) در غیریت‌سازی با اهل سنت که توسط قشری از روحانیونِ قشری در منبرهای عمومی و تلویزیونی دنبال می‌شود؛ اساساً یک برساخته‌ ایرانی و قمی است و ما به ازاء اجتماعی معناداری ندارد.
مروجان اسلام مناسک میان‌تهی از یک سو به سیاست‌زدایی و عدالت‌زدایی از غدیر و علی(ع) مشغول هستند و تصویری باب میل ارباب قدرت و ثروت از علی(ع) ارائه می‌دهند و از سوی دیگر با تشدید شکاف شیعه/ سنی، مدعی وحدت هم می‌شوند آن هم به این استدلالِ دوری و مضحک که وحدت یکی از اعتقادات شیعه است و تقویت شیعه، تقویت وحدت است!
.

🔻📷تصویر اول بخشی از یک قوالی است؛ یک موسیقی سنتی گسترده در شبهه قاره که با مذهب و محبت علی(ع) پیوند خورده است. این‌جا آرامگاه‌ یکی از بزرگان صوفی در شهری کوچک به نام پاک پتن در پنجاب پاکستان است. همه کم و بیش کلیپ‌های اجرای قوالی را دیده‌ایم. اجرای آن در یک زیارتگاه و مکان معنوی اما تجربه دیگری بود و معنای دیگری داشت. پیوند موسیقی و شعر با عبادت و عرفان بود و می‌گفتند در تمام طول شبانه روز حدود شصت گروه در این مکان به اجرای قوالی می‌پردازند و هیچ‌گاه ندای قوالی خاموش نمی‌شود! اشعار هم اغلب در وصف مولا علی(ع). اجرا کنندگان و مکان زیارتی هم همگی اهل سنت بریلوی که بیش از نیمی از مردم پاکستان را تشکیل می‌دهند. در یک چنین فضایی دوگانه شیعه/ سنی و طرح علی(ع) به چه معناست؟
.
🔻بیرون همین زیارتگاه با جمعی از اهالی و زائران عکس انداختیم (📷تصویر دوم) و آن را برای دوستانم فرستادم. از روی ظاهر اهالی و به خاطر پیش‌فرض‌های پیش‌گفته، هشدار دادند که منفجرت نکنند! حاضران در تصویر اما کسانی بودند که در همان زیارتگاه، تا به صبح با نام علی(ع) به وجد آمده بودند و البته با دستانی بسته و بدون مهر نماز خوانده بودند.
.

🔻📷تصویر سوم محراب یک مسجد در راولپندی است. نماز را به فقه اهل سنت می‌خواندند؛ دست بسته و بدون مهر. اقتدا کردیم و با نماز ظهرشان، نماز ظهر و عصرمان را خواندیم. نماز که تمام شد نوشته‌های بالای محراب توجهم را جلب کرد. نه فقط علی(ع)، که دوازده امام را هم گرامی می‌داشتند.
.
🔻 آقایان منبرهای رسمی و تریبون‌های تلویزیونی؛ این ماجرای شیعه و سنی کجاست که این همه تکرار می‌کنید؟ کجای تاریخ نه، کجای جامعه است؟ چرا استدلال‌های بلند مطرح شده در بستر غدیر را این چنین در بند این تصاویر پیش‌ساخته‌تان محدود می‌کنید؟
#شیعه_سنی
#خاطرات_سفر_به_پاکستان
https://www.instagram.com/p/CDqVF4LAqXV/?igshid=19rvcgh9mvqmz

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی