طبقه سه

ارزیابی‌های شتاب‌زده یک طلبه

طبقه سه

ارزیابی‌های شتاب‌زده یک طلبه

طبقه سه

بسم الله
دوست می داشتم این وبلاگ
- این پنجره‌ی سرد و بی‌روح - جز یک صفحه نمی‌داشت
و در آن صفحه جز یک سطر نمی‌بود
و بر آن سطر جز یک کلمه نمی‌نشست
و آن کلمه «خمینی» بود و دگر هیچ نبود...
***
آن‌هایی که همراه پیغمبر بودند و دعوت پیغمبر را قبول کردند همین مردم «طبقه سه» بود، همین فقرا.
صحیفه امام ج8 ص 293

***
طبقه سه صفحه شخصی و بایگانی کاملی از نوشته‌ها و گفته‌هایم،از سال 1389 تا کنون است. می‌کوشم جستجوها و جستارهایی در این صفحه منتشر شود که «غایت»، «موضوع» و یا «مسئله»شان «انقلاب اسلامیِ اکنون» باشد.

***
معرفی بیشتر و گزارش‌واره‌ای از برنامه پژوهشی این صفحه در قسمت "درباره طبقه سه"، در نوار بالای صفحه آمده است.

***
صفحه‌ها در شبکه‌های اجتماعی:

اینستاگرام @namkhahmojtaba
توییتر @Namkhah1
تلگرام @tabagheh3_ir

***
ایمیل namkhahmojtaba@gmail.com

بایگانی
آخرین نظرات

تجربه یک «عدالت‌خواهی زنانه»

چهارشنبه, ۲ مهر ۱۳۹۹، ۰۹:۱۲ ب.ظ

یادداشت منتشر شده در صفحه اینستاگرام

🔻بر اساس تعریفی که #محافظه‌کاری_مذهبی و سیاسی تا حدود زیادی برای نیروهای انقلاب جا انداخته، وظیفه یا مهم‌ترین وظیفه زن انقلابی عبارت است از فعالیت در عرصه حجاب و عفاف، خانواده، جمعیت، نقد فمینیسم و حداکثر مباحث موسوم به سبک زندگی. کافی است گشتی در اهالی کار فرهنگی داشته باشیم تا چنین واقعیتی را تأیید کنیم.
  🔻در سخنرانی‌ای که رهبر انقلاب از عقب‌ماندگی در عدالت می‌گویند و به وجود آن اعتراف و اقرار می‌کنند و حتی به خاطر آن از خدا و مردم عذرخواهی می‌کنند؛ در کنار مردان از زنان مؤمنی می‌گویند که به همت آنان این مسئله حل خواهد شد.

🔻امروز دچار نوعی تفکر اسلامی راکد هستیم که کل یوم دوگانه‌ای، دعوایی، شبهه‌ای، احتیاطی چیزی جلوی پای خلق‌الله می‌گذارد که احتیاطاً عدالت‌خواهی نکنند و کارهای دیگری اولویت داشته باشد. بر اساس این برداشت از اسلام، واحد خواهران که جای خود دارد واحد برادران را هم چه به جنگ فقر و غنا؛ وقتی این همه مبانی معرفتی و ولایت و مواسات و مطالبه و سیاست اهمیت و اولویت دارد؟

🔻واحد خواهران بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی سهند، از جمله مجموعه‌هایی است که هیاهو علیه این تقسیم کار محافظه‌کارانه شوریده است. جمعی از دختران دهه هفتادی و لابد هشتادی چند سالی هست پیگیر وضعیت کارگران اتوبسرانی شهرداری تبریز هستند. زیاد نیستند ولی زیادی قاعده بازی را به هم زده‌اند: نه تعریف رسانه‌ها و منبرهای رسمی و تلویزیونی از دختر مذهبی را قبول دارند و نه درباره شکاف نسل‌ها چیزی شنیده‌اند.
 🔻گمانم ماه رمضان بود، در یک جلسه مجازی حرف‌های‌شان را شنیدم. سطح تحلیل‌ و اشراف‌شان‌ بر مسئله‌های کارگران، واقعاً رشک برانگیز بود. از کجا آورده بودند این بینش را؟ به نظرم چیزی نبود جز پافشاری‌شان در میدان عمل؛ امروز خبر موفقیت‌شان در سلب صلاحیت پیمانکار را خواندم. خیلی خوشحال شدم. اطمینان دارم این قبیل جوانان مبشران عصر جدید انقلاب هستند.

🔻در آن عصر هویت سیاست‌زده و کارکردهای سرکاری‌ای که حزبی‌های مذهبی برای حزب‌اللهی‌ها تعریف می‌کنند؛ مثل امروز دست برتر را ندارد. عصری که نیروی اجتماعی انقلاب خودِ گمشده‌اش را باز می‌یابد و موتور محرکه انقلاب روشن می‌شود.
عصری خواهد آمد که حزب‌الله از زیر یوغ معرفتی سیاسی احزاب جناح راست رها می‌شود؛ #امام_بالاشهر_نشین و #بنز_مطهری، لیست فلان حزب و  گفته‌های فلان مداح و افاضات فلان سلبریتی مذهبی - سیاسی را کنار می‌گذارد و چیزی می‌شود شبیه همین دختران دهه هفتاد - هشتادی خمینی. بله چنان نماند و چنین نیزهم نخواهد ماند.

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی