طبقه سه

ارزیابی‌های شتاب‌زده یک طلبه

طبقه سه

ارزیابی‌های شتاب‌زده یک طلبه

طبقه سه

بسم الله
دوست می داشتم این وبلاگ
- این پنجره‌ی سرد و بی‌روح - جز یک صفحه نمی‌داشت
و در آن صفحه جز یک سطر نمی‌بود
و بر آن سطر جز یک کلمه نمی‌نشست
و آن کلمه «خمینی» بود و دگر هیچ نبود...
***
آن‌هایی که همراه پیغمبر بودند و دعوت پیغمبر را قبول کردند همین مردم «طبقه سه» بود، همین فقرا.
صحیفه امام ج8 ص 293

***
طبقه سه صفحه شخصی و بایگانی کاملی از نوشته‌ها و گفته‌هایم،از سال 1389 تا کنون است. می‌کوشم جستجوها و جستارهایی در این صفحه منتشر شود که «غایت»، «موضوع» و یا «مسئله»شان «انقلاب اسلامیِ اکنون» باشد.

***
معرفی بیشتر و گزارش‌واره‌ای از برنامه پژوهشی این صفحه در قسمت "درباره طبقه سه"، در نوار بالای صفحه آمده است.

***
صفحه‌ها در شبکه‌های اجتماعی:

اینستاگرام @namkhahmojtaba
توییتر @Namkhah1
تلگرام @tabagheh3_ir

***
ایمیل namkhahmojtaba@gmail.com

بایگانی
آخرین نظرات
متن زیر گزارشی است از گفتاری در نشستی با عنوان «هویت انقلابی و انسجام ملی» (اینجا) گزارش دیگری از این نشست را در اینجا و گزارش تلویزیونی را در اینجا ببینید.
درگیری با دو گرایش‌ تقدس‌مآب و غرب‌زده؛ راه‌حل احیای هویت اصیل انقلابی

نشست «هویت انقلابی و انسجام ملی» در دومین سمینار بعثت تا بعثت با عنوان «اندیشه امام خمینی(ره) و چالش‌های هویت و بازتولید فرهنگی در ایران»، سه‌‌شنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۲، با حضور حجت‌الاسلام مجتبی نامخواه (پژوهشگر دانش اجتماعی مسلمین و مدیر گروه مطالعات اجتماعی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم ع) و سجاد صفارهرندی (رئیس پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی) در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار ‌شد.

در بخش اول این برنامه مجتبی نامخواه با بیان اینکه نظم و همبستگی اجتماعی و هویت انسانی در نیم قرن اخیر تجدید یافته، انقلاب اسلامی را محصول پیدایش هویتی جدید دانست و ابراز کرد: انقلاب اسلامی محصول پیدایش هویت و انسان جدید است؛ انسانی که تلاش کرده با تکاپوی خود، جهان جدیدی را خلق کند. به‌عبارتی ما با انسان جدیدی مواجه هستیم که می‌خواهد عالم جدیدی بسازدکه این خود، برآمده از علم و آگاهی جدید است. هویت انسان انقلابی اساساً در دل دیگری و درگیری‌ای که ایده اسلام انقلابی به آن داد، به وجود آمد. به‌عبارت دیگر، امکان خلق و تولد انسان انقلابی، در میدان درگیری به‌وجود آمد. پروژه فکری حضرت امام، ایده جدیدی بود که به این انسان انقلابی هویت بخشید. در نگاه رهبر و متفکران انقلاب، خلق امر ملی، محصول انقلاب اسلامی است و ما تا پیش از آن امر ملی نداشتیم. یعنی امر ملی به‌واسطه انقلاب اسلامی به‌وجود آمد.

 

او با اشاره به نحوه شکل‌گیری انسجام در انقلاب، افزود: دعوت اسلام انقلابی لزوماً دعوت به دینداری بیشتر نبود بلکه دعوت به اسلام به شیوه دیگری بود. این شیوه به وضوح، الگوهای سنتی، التقاطی و تقدس‌مآبی را نقد می‌کرد. برای ایده اسلام انقلابی، مقوله جامعه و برابری‌های آن اهمیت زیادی دارد. هویت انقلابی لزوماً هویتی دینی نیست و صورت اعتقادی ندارد؛ بلکه ماهیتی کاملاً اجتماعی دارد. به همین دلیل وقتی انقلاب می‌شود، حزب‌الله، مفهومی عمومی است و به عموم مردم تعلق دارد ولی به موازات پیش‌رفتن، ابتدا تعینات فکری و فرهنگی و سپس سیاسی می‌گیرد. هویت انقلابی در صدر انقلاب می‌توانست انسجام ملی ایجاد کند؛ اما در ادامه به دلیل دگردیسی‌هایی که داشته، می‌تواند بر ضد خود یعنی ضد انسجام اجتماعی عمل کند.

پژوهشگر دانش اجتماعی مسلمین در ادامه به موضع‌گیری اجتماعی سیاسی شهید مطهری در زمینه حجاب، اشاره و اذعان کرد: در بلوا و دعوای هویتی اوایل انقلاب، شهید مطهری با استدلالی اجتماعی سیاسی وارد مسئله فقهی حجاب شد و از این لحاظ که زن جدید در جست‌وجوی هویت اجتماعی برای خود است، حجاب را بر او لازم دانست. این موضع‌گیری شهید مطهری برای کاستن از انتظارات فرافقهی متشرعین بود؛ چیزی که منجربه اتهام غرب‌زدگی برای او شد. درحالی‌که شهید مطهری می‌خواست هویت انقلابی را به امر عمومی ارجاع دهد.

نامخواه در تکمیل سخنان خود مهم‌ترین ویژگی انسجام در اوایل انقلاب را درگیری با «دیگری» دانست و درباره احیای آن متذکر شد: امروز درگیری‌های کاسته‌شده باید احیا شوند. ما برای بازسازی هویت انقلابی، نیاز داریم جنبه‌هایی از این هویت را احیا کنیم که در درگیری با گرایش‌های مقدس‌مآبانه و دیگری‌های غرب‌زده باشد تا از دل آن‌ها، هویت اصیل انقلابی احیا شود و عمومیت پیدا کند. امروز صورت‌هایی از هویت انقلابی را می‌بینیم که اساساً دغدغه‌ای از این درگیری‌ها ندارند. بازسازی این هویت انقلابی می‌تواند به بازسازی انسجام اجتماعی کمک کند. اگر هویت انقلابی نتواند بار دیگر مرزهای خود را برجسته و دیگری‌های خود را بازشناسی کند، این هویت منجربه انسجام اجتماعی نخواهد شد.

۰۲/۰۴/۳۱
مجتبی نامخواه

حزب الله

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی