طبقه سه

ارزیابی‌های شتاب‌زده یک طلبه

طبقه سه

ارزیابی‌های شتاب‌زده یک طلبه

طبقه سه

بسم الله
دوست می داشتم این وبلاگ
- این پنجره‌ی سرد و بی‌روح - جز یک صفحه نمی‌داشت
و در آن صفحه جز یک سطر نمی‌بود
و بر آن سطر جز یک کلمه نمی‌نشست
و آن کلمه «خمینی» بود و دگر هیچ نبود...
***
آن‌هایی که همراه پیغمبر بودند و دعوت پیغمبر را قبول کردند همین مردم «طبقه سه» بود، همین فقرا.
صحیفه امام ج8 ص 293

***
طبقه سه صفحه شخصی و بایگانی کاملی از نوشته‌ها و گفته‌هایم،از سال 1389 تا کنون است. می‌کوشم جستجوها و جستارهایی در این صفحه منتشر شود که «غایت»، «موضوع» و یا «مسئله»شان «انقلاب اسلامیِ اکنون» باشد.

***
معرفی بیشتر و گزارش‌واره‌ای از برنامه پژوهشی این صفحه در قسمت "درباره طبقه سه"، در نوار بالای صفحه آمده است.

***
صفحه‌ها در شبکه‌های اجتماعی:

اینستاگرام @namkhahmojtaba
توییتر @Namkhah1
تلگرام @tabagheh3_ir

***
ایمیل namkhahmojtaba@gmail.com

بایگانی
آخرین نظرات

«عدالت» یا «عقب ماندگی در عدالت»؟

شنبه, ۱۴ فروردين ۱۴۰۰، ۰۱:۰۷ ب.ظ

بایگانی نوشته‌هایم در شبکه‌های اجتماعی


برنامه «نجات عدالت»: در زمانه تبدیل عدالت به برگ «برنده انتخابات»، نجات عدالت اولویت اول ماست. لازم است به نابرابری فکر کنیم و نه تنها عدالت.



🔻احزاب و گروه های سیاسیِ متفاوت و متضات، کم و بیش به این نتیجه مشترک رسیده‌اند که ایده‌های عدالت‌خواهانه #برگ_برنده آن‌ها برای کسب قدرت در کارزار انتخاباتی پیش رو در سال ۱۴۰۰ است.
🔻این باور باعث خواهد شد بانیان خلق و تصویب تبعیض کنونی و وضعیت موجود در زمینه توزیع درآمد، ثروت، سیاست‌های بانکی، خصوصی‌سازی، سلامت، آموزش و غیره نیز، تبدیل به منتقدان صوری این تبعیض ها بشوند. حال آن که الیت چپ و راست و احزاب این دو بلوک، اساساً برکشیده تبعیض در توزیع ثروت و به تبع آن قدرت بوده و موقعیت خود را نیز مدیون این تبعیض‌ها هستند.
🔻طرح عدالت به مثابه #برگ_برنده، موقعیتی کم و بیش استثنائی برای عدالت است. استثنایی به معنای بدیع و نه لزوماً خوب؛ و شاید هم بد. در این موقعیت عدالت بیش از هر زمان دیگر در معرض #سیاست_زدگی است و این نگرانی کمی نیست. اشرافیتی که با زبان الکن‌شان دیگر مفاهیم مهم انقلاب را به ابتذال کشیده و «ارزش‌ها»، «آزادی»، «امید» و مانند آن را به مقولاتی کلیشه‌ای و حتی مشمئز کننده‌ای برای عموم مردم تبدیل کرده‌اند، چرا نتوانند همین کار را با عدالت بکنند؟
🔻در این شرایط مهم ترین کنش سیاسی عدالت‌خواهانه، #نجات_عدالت از تبدیل شدن به یک شعار و #برگ_برنده انتخاباتی است. #عقب_ماندگی_در_عدالت به مثابه یک واقعیت و یا مهم ترین واقعیت جامعه ما از آسمان بر سرمان نازل نشده؛ بلکه محصول عملکرد، تصویب و تایید همین نیروهای رسمی و تکراریِ میدان سیاست است. برنامه‌ها، بودجه‌ها، طرح‌ها، لوایح، تصویب ها، تاییدها و سیاست‌های متعددی از همین نیروها باعث این وضعیت شده و حالا که #نابرابری جان جامعه را به لب رسانده، می خواهند #عدالت را به مثابه #برگ_برنده مصرف کنند. باید فکری کرد.
.
🔻یکی از مهم ترین راهکارهای مقابله با این وضعیت، تاکید بر بُعد غیاب و منفی مسئله است. در ایبن راهبرد باید تأکید کنیم مسئله ما #نابرابری است نه عدالت؛مسئله ما #عقب_ماندگی در عدالت است نه #عدالت و عاملیت‌ها و نگرش‌های شکل‌دهنده نابرابری نمی‌توانند، راه‌حل باشند. عدالت مهم‌تر از آن است که #برگ_برنده انتخاباتی احزاب و لابی‌های رسمی میدان باشد.
#عدالتخواهی
#مجتبی_نامخواه
به نقل از @social_reserch
https://www.instagram.com/p/CLJSwq2BlGS/?igshid=19ve860lu83ci

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی