طبقه سه

ارزیابی‌های شتاب‌زده یک طلبه

طبقه سه

ارزیابی‌های شتاب‌زده یک طلبه

طبقه سه

بسم الله
دوست می داشتم این وبلاگ
- این پنجره‌ی سرد و بی‌روح - جز یک صفحه نمی‌داشت
و در آن صفحه جز یک سطر نمی‌بود
و بر آن سطر جز یک کلمه نمی‌نشست
و آن کلمه «خمینی» بود و دگر هیچ نبود...
***
آن‌هایی که همراه پیغمبر بودند و دعوت پیغمبر را قبول کردند همین مردم «طبقه سه» بود، همین فقرا.
صحیفه امام ج8 ص 293

***
طبقه سه صفحه شخصی و بایگانی کاملی از نوشته‌ها و گفته‌هایم،از سال 1389 تا کنون است. می‌کوشم جستجوها و جستارهایی در این صفحه منتشر شود که «غایت»، «موضوع» و یا «مسئله»شان «انقلاب اسلامیِ اکنون» باشد.

***
معرفی بیشتر و گزارش‌واره‌ای از برنامه پژوهشی این صفحه در قسمت "درباره طبقه سه"، در نوار بالای صفحه آمده است.

***
صفحه‌ها در شبکه‌های اجتماعی:

اینستاگرام @namkhahmojtaba
توییتر @Namkhah1
تلگرام @tabagheh3_ir

***
ایمیل namkhahmojtaba@gmail.com

بایگانی
آخرین نظرات

نکاتی در حاشیه یک نمایشگاه نقاشی

شنبه, ۱۴ فروردين ۱۴۰۰، ۰۱:۰۰ ب.ظ

بایگانی نوشته‌هایم در شبکه‌های اجتماعی

به پیشنهاد برادری گرامی از نمایشگاه نقاشی «روزهای پیروزی» دیدن کردم.

نکاتی به اختصار درباره فرامتن و متن آثار نمایشگاه قابل طرح است:
🔻درباره فرامتن آثار:
این نمایشگاه آثار هنرمندان تجسمی استان خراسان رضوی است که در گالری مرحوم ابوالفضل عالی حوزه هنری در معرض دید قرار گرفته است.
بازتاب شکاف‌های مرکز/پیرامون در فرهنگ و هنر، هم به نادیدن هنرِ هنرمندان خارج از مرکز منتهی شده و هم هنر رشد یافته در مرکز را به مسلخ حراج و تجارت و چه بسا تجارت سیاه و پول‌شویی برده است.
 شوق مدیران جدید و جوان حوزه هنری برای حمایت از کار هنرمندان شهرستانی، امید شکستن مرزهای عمیقاً طبقاتی شده در فرهنگ و هنر را زنده می‌کند.
🔻درباره متن آثار: کارها چطور بود؟
در یک بررسی‌، البته نه از جهت نقد هنری، که از نقطه نظر یک تحلیل اجتماعی و تا حدودی فلسفی، به خوبی در می‌یابیم که نقاشیِ انقلاب، حامل تجسم انسان انقلاب اسلامی است. اصولاً یکی از توجه‌های ضروری و تا حدودی مغفول به نقاشی، نگارگری و هنرهای تجسمیِ مرتبط با انقلاب اسلامی، پرسش از نحوه تخیل و تجسمی است که انسان ایرانی در تکوین و تکون اخیر خود بدان دست یافته است.
انقلاب اسلامی ‌مولود و مولّد انقلابی انسانی و انسانی انقلابی بود و اکنون یک پرسشِ مهمِ ما چگونگی بودن، چگونگی تعقل و چگونگی تجسم این انسان است؛ که این وجه اخیر، در هنرها از جمله در هنرهای تجسمی بازتاب‌های مهمی داشته است.
🔻در تابلوهای نمایشگاه روزهای پیروزی، البته یک رئالیسم حادّ وجود داشت که جای تجسم و تخیل را تنگ کرده بود؛ با این حال در این آثار «مردم»، «امام»، «نا-نظم»، «تکثر»، «اعتراض»، «خیابان»، «شادی» و «بی‌قراری» برجسته بود، که تذکرها و دلالت‌های مهمی درباره نحوه نگاه به انقلاب اسلامی و نظام معنایی آن به همراه داشت.
#مجتبی_نامخواه
به نقل از صفحه جامعه گردی @social_reserch
https://www.instagram.com/p/CK0q_p6h19z/?igshid=ynwl40mbevsq

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی