طبقه سه

ارزیابی‌های شتاب‌زده یک طلبه

طبقه سه

ارزیابی‌های شتاب‌زده یک طلبه

طبقه سه

بسم الله
دوست می داشتم این وبلاگ
- این پنجره‌ی سرد و بی‌روح - جز یک صفحه نمی‌داشت
و در آن صفحه جز یک سطر نمی‌بود
و بر آن سطر جز یک کلمه نمی‌نشست
و آن کلمه «خمینی» بود و دگر هیچ نبود...
***
آن‌هایی که همراه پیغمبر بودند و دعوت پیغمبر را قبول کردند همین مردم «طبقه سه» بود، همین فقرا.
صحیفه امام ج8 ص 293

***
طبقه سه صفحه شخصی و بایگانی کاملی از نوشته‌ها و گفته‌هایم،از سال 1389 تا کنون است. می‌کوشم جستجوها و جستارهایی در این صفحه منتشر شود که «غایت»، «موضوع» و یا «مسئله»شان «انقلاب اسلامیِ اکنون» باشد.

***
معرفی بیشتر و گزارش‌واره‌ای از برنامه پژوهشی این صفحه در قسمت "درباره طبقه سه"، در نوار بالای صفحه آمده است.

***
صفحه‌ها در شبکه‌های اجتماعی:

اینستاگرام @namkhahmojtaba
توییتر @Namkhah1
تلگرام @tabagheh3_ir

***
ایمیل namkhahmojtaba@gmail.com

بایگانی
آخرین نظرات

مفاهیم پاد عدالت‌خواهی

چهارشنبه, ۱۱ فروردين ۱۴۰۰، ۰۴:۳۳ ب.ظ

درباره «عدالت‌خوار»؛ تبار، معنا و کاربردها

 

بایگانی نوشته‌هایم در شبکه‌های اجتماعی


🔻در حال حاضر که بحث‌ از شفافیت بیشتر سیاست‌زده و احساسی است؛ بهتر است صحبت کردن درباره #شفافیت و به خصوص مسئله #شرمندگی  بماند برای یک زمان دیگر؛ شاید این طور بهتر باشد.
اما به نظر، دیروز یک روز خاص بود؛ از این جهت «مفهوم عدالت‌خوار» رسماً وارد رتوریک پارلمانی جمهوری اسلامی شد. یک نماینده در جلسه علنی استدلال می‌کرد که طرح شفافیت و غیرعلنی شدن جلسه بحث درباره آن از ترس «عدالت‌خوارها» بوده.
🔻کلمه «عدالت‌خوار» چه تاریخ و تطوری داشته است؟
پاسخ این پرسش از جهت حافظه تاریخی و تبارشناسی نیروهای سیاسی در نسبت با عدالت اهمیت دارد.
تا جایی که من پیدا کردم، این مفهوم را نخستین بار، صبح‌نو که یک روزنامه حامی آقای قالیباف است در تاریخ ۳۰ مهر ۱۳۹۵ در سرمقاله خود به کار برد(تصویر سوم). حدود دو هفته بعد در روز ۱۷ آبان هم خود قالیباف که آن زمان شهردار تهران بود نیز از این مفهوم استفاده کرد (تصویر چهارم). پس از آن و در تمام این مدت نیم دهه اخیر، این مفهوم کم و بیش توسط رسانه‌های نزدیک به جناح اصولگرا به کار برده شده، تا دیروز در مجلس شورای اسلامی هم استفاده کردند (تصویر پنجم).
🔻مفهوم #عدالت‌خوار که در نیم دهه اخیر به طور مستمر در سطوح مختلف توسط سیاست‌مداران، رسانه‌های جناح اصولگرا و هواداران‌شان در شبکه‌های اجتماعی به کار برده شده، در نگاه نخست مفهومی است که این جریان سیاسی برای نقد و تحقیر گونه‌ای از عدالت‌خواهی به کار می‌برد؛ در واقع اما این مفهوم بازتاب نوع خاصی از نگاه به مقوله «عدالت» و «دیگری»، و نمونه‌ای از امکان‌ها و ابتکارهای رسانه‌ای، اقناعی و انتقادیِ موجود در سطوح مختلف جناح راست است.
ما نیاز داریم به مفهوم #عدالت‌خوار و جناح برسازنده آن بیشتر بیاندیشیم چرا که یک مفهوم استراتژیک در شناخت امکان‌های تئوریک و رتوریکِ بخش مهمی از حاکمانِ امروز و دیروز و فردا و هر روز ماست.
پ.ن:
🔻حاکمیت این سطح و سبک اقناع در رسانه ملی، باعث می‌شود حتی مجری «زاویه» هم برای صداوسیما مسئله باشد!
🔻مسئله «#ادب» یک چالش جدی و واجد ابعاد اعتقادی، سیاسی و اجتماعی متعددی است. هنگامی که عالی‌ترین و رسمی‌ترین سطوح گفتارهای مدیران عالی، نمایندگان مجلس یا سرمقاله روزنامه‌ یک جریان از مفهوم «عدالت‌خوار» برای توصیف منتقدان‌شان بهره ببرند، کاربست لغات محیرالعقول از جانب برخی مداحان و دیگر هواداران این جریان بعید نیست. اخلاق و عدالت مراتب مشکک یک حقیقتند.
🔻تصویر نخست: موش‌های سکه‌خوار، کاظم چلیپا، ۱۳۶۳.
به نقل از جامعه گردی @social_reserch
https://www.instagram.com/p/CK3gDbDB1Py/?igshid=1pec3w4tt0fku

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی