درباره نوزده دیِ امروز
بایگانی نوشتههایم در شبکههای اجتماعی
🔻نوزده دی نقطه آغاز سلسله رویدادهایی است که کمتر یک سال بعد، منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی شد. از این نظر بازشناسی این رویداد و موقعیت اجتماعی و فکری نیروهای شکل دهنده به آن اهمیت دارد.
🔻تجمع ۱۹ دی واکنشی اعتراضی است به انتشار مقاله «ایران و استعمار سرخ و سیاه» که ۱۷ دی در روزنامه اطلاعات منتشر شده است. ادعای اصلی مقاله عبارت است از همراهی امام خمینی و نیروهای چپ در مقابله با انقلاب سفید است.
🔻مقاله مدعی است فئودالها طی سالهای پس از انقلاب سفید با تأمین مالی چپهای ایرانی به مخالفت با انقلاب سفید پرداختهاند و اکنون امام خمینی، که مقاله با تعابیر تحقیر آمیزی از ایشان یاد میکند، نیز به این حرکت پیوسته است.
🔻#تضاد_اصلی ۱۹ دی میان آحاد مردم با محرک مذهبی و غیرت نسبت به امام خمینی از یک سو و تبلیغات پهلوی با مدعای اصلی پیوند حرکت انقلاب اسلامی و امام خمینی با چپگرایان ایرانی از سوی دیگر است. محور نزاع هم تغییرات مالکیت زمین است.
🔻هر سه مؤلفه عمده این نزاع یعنی مسئله رهبری و امامت، مسئله نسبت اندیشه اسلامی و چپگرایی و مسئله مالکیت زمین همچنان متغیرهایی زنده و مؤثری در معادلات اجتماعی ما هستند.
🔻نوزده دی، علاوه بر تجلیل، همچنان نیازمند تحلیل است. با این حال وضعیت عمومی ما در زمینه اندیشه و اندیشه دینی و به طور مشخص وضعیت علوم اجتماعی در ایران آنچنان به واسطه #تحجر #ناممکن شده؛ به واسطه #تجدد #نامکان شده و به واسطه #تجرد (و ذهنیت زدگی) #نازمان شده که اصولاً به این مقولات نمیاندیشد.
🔻صورت امروزین معادلات نوزده دی چیست؟ «سرمایهداری مستغلاتی»، «حرمت خامنه ای عزیز را حرمتِ مقدسات بدانید» (بخشی از وصیت نامه #مرد_میدان) و برچسب «مارکسیسم اسلامی».
برنده واقعی این وضعیت فکری (عدم فکر) کیست؟ نوفئودالیسمی که به طرز شگفتآوری در حال رقم زدن معادلات مالکیت و غیره به سود خود است.
#سرمایهداری_مستغلاتی
#حرمت_خامنهای_عزیز_را_حرمت_مقدسات_بدانید
#مارکسیسم_اسلامی
🔹تصویر نخست اثر استاد حسین خسروجردی، سال خلق اثر: ۱۳۶۸، اکریلیک روی بوم.
https://www.instagram.com/p/CJyz7CFhsVX/?igshid=1hfnzpdsyd9n3