طبقه سه

ارزیابی‌های شتاب‌زده یک طلبه

طبقه سه

ارزیابی‌های شتاب‌زده یک طلبه

طبقه سه

بسم الله
دوست می داشتم این وبلاگ
- این پنجره‌ی سرد و بی‌روح - جز یک صفحه نمی‌داشت
و در آن صفحه جز یک سطر نمی‌بود
و بر آن سطر جز یک کلمه نمی‌نشست
و آن کلمه «خمینی» بود و دگر هیچ نبود...
***
آن‌هایی که همراه پیغمبر بودند و دعوت پیغمبر را قبول کردند همین مردم «طبقه سه» بود، همین فقرا.
صحیفه امام ج8 ص 293

***
طبقه سه صفحه شخصی و بایگانی کاملی از نوشته‌ها و گفته‌هایم،از سال 1389 تا کنون است. می‌کوشم جستجوها و جستارهایی در این صفحه منتشر شود که «غایت»، «موضوع» و یا «مسئله»شان «انقلاب اسلامیِ اکنون» باشد.

***
معرفی بیشتر و گزارش‌واره‌ای از برنامه پژوهشی این صفحه در قسمت "درباره طبقه سه"، در نوار بالای صفحه آمده است.

***
صفحه‌ها در شبکه‌های اجتماعی:

اینستاگرام @namkhahmojtaba
توییتر @Namkhah1
تلگرام @tabagheh3_ir

***
ایمیل namkhahmojtaba@gmail.com

بایگانی
آخرین نظرات

درباره نوزده دیِ امروز

چهارشنبه, ۱۱ فروردين ۱۴۰۰، ۰۴:۳۰ ب.ظ

بایگانی نوشته‌هایم در شبکه‌های اجتماعی


🔻نوزده دی نقطه آغاز سلسله رویدادهایی است که کمتر یک سال بعد، منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی شد. از این نظر بازشناسی این رویداد و موقعیت اجتماعی و فکری نیروهای شکل دهنده به آن اهمیت دارد.
🔻تجمع ۱۹ دی واکنشی اعتراضی است به انتشار مقاله «ایران و استعمار سرخ و سیاه» که ۱۷ دی در روزنامه اطلاعات منتشر شده است. ادعای اصلی مقاله عبارت است از همراهی امام خمینی و نیروهای چپ‌ در مقابله با انقلاب سفید است.
🔻مقاله مدعی است فئودال‌ها طی سال‌های پس از انقلاب سفید با تأمین مالی چپ‌های ایرانی به مخالفت با انقلاب سفید پرداخته‌اند و اکنون امام خمینی، که مقاله با تعابیر تحقیر آمیزی از ایشان یاد می‌کند، نیز به این حرکت پیوسته است.
🔻#تضاد_اصلی ۱۹ دی میان آحاد مردم با محرک مذهبی و غیرت نسبت به امام خمینی از یک سو و تبلیغات پهلوی با مدعای اصلی پیوند حرکت انقلاب اسلامی و امام خمینی با چپ‌گرایان ایرانی از سوی دیگر است. محور نزاع هم تغییرات مالکیت زمین است.
🔻هر سه مؤلفه عمده این نزاع یعنی مسئله رهبری و امامت، مسئله نسبت اندیشه اسلامی و چپ‌گرایی و مسئله مالکیت زمین هم‌چنان متغیرهایی زنده و مؤثری در معادلات اجتماعی ما هستند.
🔻نوزده دی، علاوه بر تجلیل، همچنان نیازمند تحلیل است. با این حال وضعیت عمومی ما در زمینه اندیشه و اندیشه دینی و به طور مشخص وضعیت علوم اجتماعی در ایران آن‌چنان به واسطه #تحجر #ناممکن شده؛ به واسطه #تجدد #نامکان شده و به واسطه #تجرد (و ذهنیت زدگی) #نازمان شده که اصولاً به این مقولات نمی‌اندیشد.
🔻صورت امروزین معادلات نوزده دی چیست؟ «سرمایه‌داری مستغلاتی»، «حرمت خامنه ای عزیز را حرمتِ مقدسات بدانید» (بخشی از وصیت نامه #مرد_میدان) و برچسب «مارکسیسم اسلامی».
برنده واقعی این وضعیت فکری (عدم فکر) کیست؟ نوفئودالیسمی که به طرز شگفت‌آوری در حال رقم زدن معادلات مالکیت و غیره به سود خود است.
#سرمایه‌داری_مستغلاتی
#حرمت_خامنه‌ای_عزیز_را_حرمت_مقدسات_بدانید
#مارکسیسم_اسلامی
🔹تصویر نخست اثر استاد حسین خسروجردی، سال خلق اثر: ۱۳۶۸،  اکریلیک روی بوم.
https://www.instagram.com/p/CJyz7CFhsVX/?igshid=1hfnzpdsyd9n3

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی