طبقه سه

ارزیابی‌های شتاب‌زده یک طلبه

طبقه سه

ارزیابی‌های شتاب‌زده یک طلبه

طبقه سه

بسم الله
دوست می داشتم این وبلاگ
- این پنجره‌ی سرد و بی‌روح - جز یک صفحه نمی‌داشت
و در آن صفحه جز یک سطر نمی‌بود
و بر آن سطر جز یک کلمه نمی‌نشست
و آن کلمه «خمینی» بود و دگر هیچ نبود...
***
آن‌هایی که همراه پیغمبر بودند و دعوت پیغمبر را قبول کردند همین مردم «طبقه سه» بود، همین فقرا.
صحیفه امام ج8 ص 293

***
طبقه سه صفحه شخصی و بایگانی کاملی از نوشته‌ها و گفته‌هایم،از سال 1389 تا کنون است. می‌کوشم جستجوها و جستارهایی در این صفحه منتشر شود که «غایت»، «موضوع» و یا «مسئله»شان «انقلاب اسلامیِ اکنون» باشد.

***
معرفی بیشتر و گزارش‌واره‌ای از برنامه پژوهشی این صفحه در قسمت "درباره طبقه سه"، در نوار بالای صفحه آمده است.

***
صفحه‌ها در شبکه‌های اجتماعی:

اینستاگرام @namkhahmojtaba
توییتر @Namkhah1
تلگرام @tabagheh3_ir

***
ایمیل namkhahmojtaba@gmail.com

بایگانی
آخرین نظرات

درباره معنای «حمله اجتماعی»

دوشنبه, ۹ فروردين ۱۴۰۰، ۱۱:۴۱ ب.ظ

بایگانی نوشته‌هایم در شبکه‌های اجتماعی


🔽چندی پیش در یکی از شبکه‌های اجتماعی داخلی و در کانالی که شخصی نبوده و به احتمال زیاد به یک مجموعه و گروه مشخص یا خُرده جریان اجتماعی وابستگی دارد، به پیامی برخوردم که حاوی مفهوم قابل توجهی در تحلیل کنش‌های برخی گروه‌های پرخاشگر اجتماعی بود. مفهوم «#حمله_اجتماعی».(تصویر نخست)
در واقع گرداننده(های) این کانال، ضمن ابراز خرسندی از موفقیت‌ در اِعمال برخی دیدگاه‌های‌شان، برای توصیف رفتار خود از تعبیر «حمله اجتماعی» استفاده کرده‌اند. در این باره چند نکته قابل توجه است:
.
🔽1.وجود گروه‌های پرخاشگر که با «حمله اجتماعی» خواسته‌های خود را پیش می‌برند برای هر جامعه‌ای یک خبر بد است و مآلاً اخلاق و همدلی جامعه را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد. خبر بدتر برای جامعه ما این است که تعداد قابل توجهی از این گروه‌ها، ذیل عناوینی مانند انقلابیگری، این روحیات خود را پیش می‌برند. اگر چه این قبیل گروه‌ها تنها پرخاشگران جامعه ما نیستند و در یک تعاطی قهقرایی، در داد و ستد با دیگران از جمله با دیگر گروه‌های متخاطم و «حمله‌ور»، پرخاش در جامعه به طرز فرزاینده‌ای بازتولید می‌شود.
.
🔻2.نگران کننده‌تر آن‌که پرخاش، تنها نمود مجازی و قله‌ی پیدای کوه یخ (آتش) ماجراست و نشان از خشونتی نهفته در دل گروه‌های اجتماعی دارد. خشونتی که در صورت فراهم شدن بسترهای تحقق حقیقی در خارج از فضای مجازی، بسیار آسیب‌زننده خواهد بود.
متاسفانه این نگرانی‌ها کمتر خریدار دارد و پس از طرح در فضای عمومی، خود مورد «حمله اجتماعی» واقع می‌شود که دارید از ابتذال و فحشا و ایضاً حتی توهین به رهبری دفاع می‌کنید! تحلیلی انتقادی نسبت به سریال پایتخت دیدم که می‌گفت چرا که در قسمت اول ارسطو گفته عفو رهبری خوردم و نگفت عفو مقام معظم رهبری!
.
🔽3. ناکارآمدی‌های مضحک صداوسیما البته پیش و بیش از نویسنده و ناظر پخش، به ساختار و مدیران حاکم بر آن باز می‌گردد. بنابراین امروز نقدِ کلیه کژکاردهای بنگاه ناکارآمدی که روزی بنا بود دانشگاه عمومی باشد ضروری است. ضروری‌تر اما آن است که این نقد موجب تقویت پرخاشگویی حمله‌وران اجتماعی نشود.
.
🔻4. نگران کننده‌تر از وجود گروه‌های معتقد به «حمله اجتماعی»، فروکاستن مفهوم #مطالبه‌گری به #پرخاشگری و حمله است. در صورتی که در اثر بازتولید این رویکرد تقلیل‌گرایانه، معنای مطالبه به پرخاش‌گویی منصرف شود؛ جامعه آخرین امکان‌های خود برای نقد مؤثر و نظارت بر قدرت را از دست خواهد داد. عملکرد پرخاشگویانه به رغم ظاهر انقلابی خود، در باطن عمیقا یک کنش محافظه‌کارانه است.🔹ادامه در کامنت
https://www.instagram.com/p/B-88KrOpi_X/?igshid=v2qzp2n0p68o

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی