الهیات عدالتخواهی؛ روایتی از امام کاظم(علیهالسلام)
در تحلیل اجتماعی فقر و نابرابری، دو پرسش مهم وجود دارد. یک پرسش علت فقر است. چرا کسی در جامعه فقیر میشود؟ در انگارههایی که به طور مشخص توسط نئولیبرالهای ایرانی، طبقه مرفه جدید و تمام کسانی که از مسیرهای مختلف دانسته یا نادانسته مدافع نابرابریهای وضع موجود هستند ترویج میشود، علت فقر تنپروری، بیسوادی و یا بیغیرتی فقیران است. البته امروزه کمتر کسی هست که مسائل اجتماعی، از جمله مسائلی پیچیده و چندلایهای مانند فقر و نابرابری را تک عاملی تحلیل کند. مسئله اما اینجاست که در پیدایی و پایایی فقر، علت اصلی یا مهمتر کدام است؟ پاسخهای متعددی در برابر این پرسش بنیادین، در تحلیل علت ویژگیها یا عملکرد فقیران را محور قرار میدهند.
پرسش بنیادین دیگر این است که آیا فقر عارضه جوامع است یا جوهره آن؟ همانطور که میدانیم فقر و نیازمندی عدهای همواره همراه جوامع انسانی بوده است. مسئله این جاست که آیا همراهی همیشگی است یا عارضی؟
*
سه کلمه از روایتی منقول از «عبد صالح» و شهید امروز هست که به این دو پرسش پاسخ میدهد: «لو عدل فی الناس لاستغنوا»؛ این یعنی علت نیازمندی بیعدالتی است و جامعهای که در عدالت اجتماعی (فیالناس) و بالتبع بینیازی عمومی محقق شده باشد، «ممکن» است.
*
« درمورد عدالت ما عقبمانده هستیم؛ در این تردیدی نیست؛ خودمان اعتراف میکنیم، اقرار میکنیم ... در پیشرفت به معنای واقعی کلمه موفّق شدیم ... [اما] در زمینهی عدالت، باید تلاش کنیم، باید کار کنیم، باید از خدای متعال و از مردم عزیز #عذرخواهی کنیم. در مورد عدالت مشکل داریم و انشاءالله با همّت مردان و زنان کارآمد و مؤمن، در این ناحیه هم پیشرفت خواهیم کرد». (رهبر انقلاب، 29/11/97)
*
اگر کسی انسان انقلاب اسلامی باشد، باید همچون رهبر انقلاب در منزل «اعتراف» و «اقرار» و «اعتذار» باشد. عقبماندگی در عدالت مهمترین حاجت اجتماعی ماست. موسیبن جعفر(علیهالسلام)، باب الحوائج ماست. در صلوات بر آن حضرت میخوانیم که «کَابَدَ أَهْلَ الْعِزَّةِ وَ الشِّدَّةِ فِیمَا کَانَ یَلْقَى مِنْ جُهَّالِ قَوْمِهِ»؛ انشاءالله خداوند به حق باب الحوائج(علیهالسلام) به ما هم توان ایستادگی در مقابل اهل منزلت و قدرت و جاهلان را برای تحقق آرمان «عدل فیالناس» بدهد.