هیأتهای مذهبی و انقلاب اسلامی
· نظریههای موجود درباره انقلاب اسلامی ما را به چرایی رخداد این پدیده نمیرسانند. اگر موضوع انقلاب اسلامی فقط سیاستهای ضد مذهبی رژیم پهلوی بود نیروهای سطح بالای مذهب به ویژه مراجع تقلید همه باید آغازگر انقلاب اسلامی میبودند اما فقط عده اندکی با امام خمینی (ره) همراه شدند و به مبارزه با رژیم پهلوی پرداختند.
· با مطالعه تحلیلهای مختلف صورت گرفته از بیانات امام خمینی درباره انقلاب باید بگوییم که این انقلاب در همان آغاز، مراحل مواجه شدن با انقلاب انسانی و تربیت انسان انقلابی را طی کرده و به انقلاب اسلامی در ایران رسیده است.
· انسانی که از انقلاب اسلامی متولد شده، دغدغههای انقلابی فضای فکری او را فرا گرفته است و پیوسته در حال پایش فکری خود است و هیچگاه خود را از خطر انحرافها مبرّا تلقی نمیکند.
· همانطور که اگر حججیها نبودند در خارج از مرزها به نتیجه نمیرسیدیم اکنون هم در رفع نابرابریهای درون جامعه نیازمند امثال شهید حججی هستیم. امروز آرمان مقاومت در برابر استکبار جهانی پیش رفته اما آرمان مقاومت در برابر استکبار داخلی زمین مانده است.
· چیستی انقلاب اسلامی یک پدیده فقط اقتصادی یا فقط ضداستکباری نیست بلکه جایگزینی دو تفکر است. امام خمینی(ره) خطر تحجر را به فرامرزهای ایران ارجاع نمیدهند. انسان انقلاب اسلامی از دل انقلاب انسانی و یک نیروی اجتماعی جدید متولد شده است و دغدغههای انقلابی فضای فکری او را فرا گرفته است به صورتی که همیشه درحال پایش فکری خود است و در این راستا خود را مبرا از خطر جریانهای منحرف نمیداند.
· در فرآیند انقلاب اسلامی بخشی از هیأتهای مذهبی میتوانند ترویج اسلام ناب محمدی را بر عهده گیرند و مفاهیم مورد نیاز را به مردم منتقل کنند.
· هیأتهای مذهبی باید کارگزار و کانون تغییرات اجتماعی در جامعه اسلامی باشند.