درباره «جنبش طلاب جوان»
گزیده:
ما در کنشگری اجتماعیِ طلاب با یک چالش مواجهیم؛ چالش فقدان
نمایندگی اجتماعی و سیاسی در کلیه سطوح حزبالله به طور عام و در ارتباط با طلاب
جوان به طور خاص وجود دارد. تا وقتی که بدنه نخبگانی و مدرسین مسّن و معمر حوزه
طلاب جوان را «دیگریِ» خود حساب کنند امکان عمل اجتماعی طلاب جوان محدود و بلکه
مسدود میشود. تفکر انقلاب این ظرفیت را به ما میدهد که طلاب جوان را به مثابه یک
هویت و تشخص ببخشیم و این آن چیزی است که امروز ما به آن احتیاج داریم. ما باید این
هویتیابی را تا شکلدهی به «جنبش طلاب جوان» به پیش ببریم.
* متن تحریر، تلخیص و تکمیل یافتهی بحث ارائه شده در جمع طلاب بسیج مدارس علمیه حضرت مهدی (عج)، مشهد مقدس 30/3/1396 (اینجا و اینجا)
بسمالله الرحمن الریحم
وقتی به منظومه تفکر انقلاب و اندیشه امام خمینی درباره حوزه و روحانیت مراجعه میکنیم، به وضوح میبینیم که در اندیشه امام خمینی «طلاب جوان» اهمیت ویژهای دارد. به دلیل همین اهمیت است که امام خمینی به مدرسین حوزه توصیه میکردند فکر نکنید همه باید مثل شما فکر کنند؛ میگفتند با طلاب جوان حوزهها جلسه بگذارید؛ هدفتان هم از این جلسات این نباشد که برایشان سخنرانی کنید و توصیههای اخلاقی داشته باشید. جلسه بگذارید که حرفهای طرحهای آنها را بشنوید و از این طرحها استقبال کنید. اختلاف سلیقه را به رسمیت بشناید و انتظار نداشته باشید یا باید همه مثل شما فکر کنند و یا در غیر این صورت همگی منحرف هستند.
امام خمینی در پیام معروف به منشور روحانیت مینویسند:
«جامعه مدرسین باید طلاب عزیز انقلابی و زحمت کشیده و کتک خورده و جبهه رفته را از خود بدانند. حتماً با آنان جلسه بگذارند و از طرحها و نظریات آنان استقبال نمایند و طلاب انقلابی هم مدرسین عزیز طرفدار انقلاب را محترم بشمارند و با دیده احترام به آنان بنگرند.» [1]
ایشان همچنین در نامه دیگری به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم این چنین نوشتهاند:
«شما باید مطمئن باشید که قویترین بازوی شما، طلاب جوان حوزهها میباشند لذا نمیشود و نباید آنها را به حساب نیاورد. شما دوستان اگر خیال کنید همه در مسائل اعتقادی باید آنچه را شما قبول دارید قبول داشته باشند والا منحرف هستند، بدانید که راه درستی نمیروید. بحمدالله در حوزههای علمی یکی از مسائل حل شده که سابقه تاریخی بیش از هزار ساله دارد اختلاف آرا در زمینههای مختلف است. طلاب جوان دارای شور و شوقی میباشند که به واسطه آن انقلاب اسلامی پیروز شد؛ همان شور و شوقی که سینههاشان را در مقابل گلولههای شاه و صدام قرار داده است حال اگر آنان دارای اعتقاداتی باشند که با آنچه شما بدان اعتقاد دارید جور نباشد اشکالی ندارد.»[2]
همین توصیههای امام به بزرگان حوزه مبنی بر همکاری با طلاب جوان بود که در آن مقطع منتهی به ایجاد سازوکاری انتخاباتی تحت عنوان مجمع نمایندگان طلاب در حوزه علمیه قم منتهی شد. این تشکل در وضع کنونی خود به هیچ وجه طلاب جوان یا حتی طلاب را نمایندگی نمیکند و مسئلهی نمایندگی ایدهها و نگرشهای طلاب جوان در حوزههای علیه یک مسئله لاینحل است. این موضوع جای بحث بیشتر دارد اما امروز مجمع نمایندگان طلاب تنها یک حیات ظاهری و وجود بروکراتیک دارد و فاقد خاصیت و ما به ازاء اجتماعی است.
همین اهمیت و هویت دادن به طلاب را در تحلیلهای رهبر انقلاب هم وجود دارد. ما این مسئله را در تحلیلهای متعدد ایشان و به عنوان نمونه در سخنرانی اسفند 94 به وضوح میتوانیم ببینیم. رهبر انقلاب در یک بررسی تاریخی-اجتماعی این چنین استدلال میکنند که حوزه علمیه در میانهی میدان کنشهای انقلابی شامل دو سطح «مراجع» و «طلاب» بود. تحلیل ایشان متضمن این موضع انتقادی است که در سطح مرجعیت همراهی مورد نظر با امام وجود نداشت. مهمتر اما آنجاست که رهبر انقلاب نقش طلاب جوان را در عاملیتِ اجتماعی حوزه برجسته میکنند. از نظر ایشان همین عامل امروز میتواند در برابر زوال انقلابیگری در حوزه و تهی ساختن حوزههای علمیه از انقلاب ایستادگی کند.[3]
ما در کنشگری اجتماعیِ طلاب با یک چالش مواجهیم؛ چالش فقدان نمایندگی اجتماعی و سیاسی در کلیه سطوح حزبالله به طور عام و در ارتباط با طلاب جوان به طور خاص وجود دارد. تا وقتی که بدنه نخبگانی و مدرسین مسّن و معمر حوزه طلاب جوان را «دیگریِ» خود حساب کنند امکان عمل اجتماعی طلاب جوان محدود و بلکه مسدود میشود. تفکر انقلاب این ظرفیت را به ما میدهد که طلاب جوان را به مثابه یک هویت و تشخص ببخشیم و این آن چیزی است که امروز ما به آن احتیاج داریم و باید این هویتیابی را تا شکلدهی به «جنبش طلاب جوان» به پیش ببریم.
[1] صحیفه امام جلد 21، ص 288
[2] همان، جلد ۲۱، ص 615
همانطور که میبینیم در طرح و مسیری که امام خمینی برای همبستگی و انقلابیگری در حوزه علمیه ترسیم میکنند، وظایف متقابلی برای طلاب جوان و مدرسین وجود دارد. ارزیابی کنونی از وضعیت هم مستلزم بررسی مسئولیتهای مصرح فوق است. بسیار مناسب است که مدرسین، اساتید حوزه و طلاب جوان، در شرایطی که پیام منشور روحانیت در سن سیسالگی است، کارنامه عملی این جلسات را ارائه بدهند. چیزی هست؟
[3] ن.ک به سخنرانی رهبر انقلاب در دیدار با اعضای مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم 25/12/1394