یادداشت منتشر شده در سایت KHAMENEI.IR (اینجا)
موسیقی مردمی انقلاب اسلامی
درباره نخستین جشنواره مردمی موسیقی انقلاب اسلامی «بانگ بیداری»
چندی پیش این بخت را یافتم که در برگزاری نخستین جشنواره موسیقی انقلاب اسلامی در استان خوزستان مشارکت داشته باشم. حرکتی هدفمند که با همکاری بیچشمداشت و مخلصانه جمع ارزشمندیِ از فعالان فرهنگی اجتماعی استان خوزستان، با محوریت «رسانه بیداری» و با حمایت «دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی» برگزار شد.
در ادامه چند لینک و متن مرتبط با این رویداد میآید:
نشریه بانگ بیداری در 42 صفحه ضمن به بررسی بنیادهای نظری، وضعیت و مسائل امروز موسیقی انقلاب اسلامی میپردازد. همچنین گزارشی از فرایند برگزاری جشنواره و معرفی هیئت داوران را بازتاب میدهد. بخش قابل توجه دیگر این نشریه گفتگو با پیشکوتانی است که به بیان تاریخ شفاهی موسیقی و سرود انقلابی در استان خوزستان پرداخته است.
کانال تلگرام جشنواره بانگ بیداری
متنی که در ادامه میآید یادداشتی است در اولین شماره نشریه بانگ بیداری منتشر شده و ایدهها و اهداف این حرکت را توضیح میدهد.
اشاره: «تدبیر» مدیران فرهنگی دانشگاه حکیم سبزواری در شهرستان سبزوار نیز شامل حال دادخواهی کارگران، پرستاران و رانندگان شد و اکران مستند «داد» در این دانشگاه هم مجوز نگرفت. همین ماجرا اما سبب خیر شد تا به همت انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه حکیم سبزواری، فعالان همه تشکلهای دانشجویی این دانشگاه، در برنامه «الف بای انقلاب» گردهم بیایند و درباره این مستند به بحث و گفتگو بپردازند.
آنچه در پی میآید گفتاری است که در این نشست ارائه شده است.
بسم الله الرحمن الرحیم
مستندی به نام «داد»، اثری است که خواستههای عدالتخواهانهی رانندگان، پرستاران، کارگران و معلمان و برخوردهای امنیتی با آنها را بازتاب میدهد؛ اثری روان و ساده که بیش از آنچه گمان میرفت دیده شد. این استقبال از «داد» اما بیش از هر چیز، از جمله بیش از جذابیت و ساخت اثر، معلول بستری است که «داد» در آن روییده است. موضوعی که در این جلسه میخواهیم کمی بیشتر درباره آن گفتگو کنیم، واکاوی این بستر است. این بستر از یک منظر کلی عبارت است از نیاز به اندیشهورزی و حتی بازاندیشی دربارهی پروژهی عدالتخواهی: «داد» اگر چه اثری انضمامی دربارهی چند رویداد عدالتخواهانه و یا به عبارت بهتر، اثری دربارهی تفسیری عدالتخواهانه از چند رویداد است اما از نگاهی دیگر و از منظری ثانوی حامل مهمترین پرسشهایی است که بازشناسی اجتماعی وضعیت امروز عدالتخواهی بدان نیازمند است. همین زمینههاست که «داد» را اثری قابل توجه ساخته است. اهم نکات محورهایی که «داد» در باب اندیشهورزی پیرامون عدالتخواهی میگشاید را میتوان در پنج محور جمعبندی کرد: