طبقه سه

ارزیابی‌های شتاب‌زده یک طلبه

طبقه سه

ارزیابی‌های شتاب‌زده یک طلبه

طبقه سه

بسم الله
دوست می داشتم این وبلاگ
- این پنجره‌ی سرد و بی‌روح - جز یک صفحه نمی‌داشت
و در آن صفحه جز یک سطر نمی‌بود
و بر آن سطر جز یک کلمه نمی‌نشست
و آن کلمه «خمینی» بود و دگر هیچ نبود...
***
آن‌هایی که همراه پیغمبر بودند و دعوت پیغمبر را قبول کردند همین مردم «طبقه سه» بود، همین فقرا.
صحیفه امام ج8 ص 293

***
طبقه سه صفحه شخصی و بایگانی کاملی از نوشته‌ها و گفته‌هایم،از سال 1389 تا کنون است. می‌کوشم جستجوها و جستارهایی در این صفحه منتشر شود که «غایت»، «موضوع» و یا «مسئله»شان «انقلاب اسلامیِ اکنون» باشد.

***
معرفی بیشتر و گزارش‌واره‌ای از برنامه پژوهشی این صفحه در قسمت "درباره طبقه سه"، در نوار بالای صفحه آمده است.

***
صفحه‌ها در شبکه‌های اجتماعی:

اینستاگرام @namkhahmojtaba
توییتر @Namkhah1
تلگرام @tabagheh3_ir

***
ایمیل namkhahmojtaba@gmail.com

بایگانی
آخرین نظرات

کدام یک؟

دوشنبه, ۹ فروردين ۱۴۰۰، ۱۱:۲۴ ب.ظ

بایگانی نوشته‌هایم در شبکه‌های اجتماعی

🔶کدام یک؟
.
 معرفی کتاب به مناسب عید بعثت

.

می‌خواستم به مناسبت عیدی که در آن قرار داریم، چند کتاب خوبی که قبل‌تر از آن‌ها بهره برده بودم را معرفی کنم؛ در مروری گذرا و سریع بر کتاب‌ها، چند جمله از کتابی از #شهید_بهشتی و یک جمله از درس‌گفتارهای رادیویی #شهید_مجدزاده (1334-1361) توجهم را جلب کرد. به همین نکات اکتفا می‌کنم.

🔻کتاب «#پیامبری_از_نگاهی_دیگر» از شهید بهشتی. همه کتاب به ویژه گفتار ششم آن عالی است: «هدایت و عدالت دو بعد حرکت انبیا». .
🔻ص 247 (تصویر دوم) را بیینید. دقیقاً یکی از اصلی‌ترین چالش‌های انقلاب اسلامی با کسانی است که چنین تعریفی از «جامعه اسلامی» ندارند. فرقی نمی‌کند در موضع حاکمیت باشند یا در موقعیت حرکت اجتماعی و دینی؛ عدالت را یکی از دو بعد حرکت اجتماعی نمی‌دانند و آن قدر بر هدایت منهای عدالت تأکید می‌کنند که هدایت را به ملال‌آورترین امور تبدیل کرده و آن‌گاه چه بسیار اجبارها که برای حقنه کردن آن به کار می‌برند. .
🔻ص 248 (تصویر سوم) را ملاحظه کنید. آن پرسش «کدام یک؟» انتهایی به نظرم هنوز و همواره، یکی از اصلی‌ترین پرسش‌های حرکت‌ها عدالت‍‌خواهانه است. .
🔻ص 249 و 250 (تصویر چهارم و پنجم) درباره حدود  پرسشِ «کدام یک؟» و حدِ #امید نکات و استدلال خوبی دارد. .
🔻تصویر هفتم بخشی از کتابی #سیری_در_سیره_نبوی است. کتاب کوچکی حاوی گفتارهای رادیویی شهید سید مهرداد مجدزاده. اگر خداوند توفیق دهد درباره این شهید بعدها بیشتر خواهم نوشت، اما این عجالتا همین نکته واقعا به نظرم جالب بود در تفسیر این آیه. بر اساس این استدلال می‌توان جهت‌گیری کلی حرکت‌های عدالت‌خواهانه انبیا را بازتعریف کرد؛ هدف انبیا #اقامه قسط نیست! هدف #قیام عمومی(الناس) برای برپایی قسط است. الناسُ فاعل است. عاملیت قسط، الناس و جمهور مردم است.
.
🔻غرض این که مطالعه و گفتگو درباره بعثت و پیامبری باید بتواند به پرسش های اصلی زمانه و حرکت ما اگر نه پاسخ، که دست‌کم جهت بدهد. ما یک گرامیداشت صرف می‌خواهیم یا باید بعثت را آن‌گونه گرامی بداریم که بتواند شعبه‌ای از بعثت و برانگیختگی را در ما ایجاد کند؟ کدام یک؟
#معرفی_کتاب
#عدالت‌خواهی
#شهید_بهشتی
#شهید_مجدزاده
#بعثت
#عدالت
#قسط
#مجتبی_نامخواه
https://www.instagram.com/p/B-A1OW_BW3a/?igshid=1l7rovf0bp9mt

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی