طبقه سه

ارزیابی‌های شتاب‌زده یک طلبه

طبقه سه

ارزیابی‌های شتاب‌زده یک طلبه

طبقه سه

بسم الله
دوست می داشتم این وبلاگ
- این پنجره‌ی سرد و بی‌روح - جز یک صفحه نمی‌داشت
و در آن صفحه جز یک سطر نمی‌بود
و بر آن سطر جز یک کلمه نمی‌نشست
و آن کلمه «خمینی» بود و دگر هیچ نبود...
***
آن‌هایی که همراه پیغمبر بودند و دعوت پیغمبر را قبول کردند همین مردم «طبقه سه» بود، همین فقرا.
صحیفه امام ج8 ص 293

***
طبقه سه صفحه شخصی و بایگانی کاملی از نوشته‌ها و گفته‌هایم،از سال 1389 تا کنون است. می‌کوشم جستجوها و جستارهایی در این صفحه منتشر شود که «غایت»، «موضوع» و یا «مسئله»شان «انقلاب اسلامیِ اکنون» باشد.

***
معرفی بیشتر و گزارش‌واره‌ای از برنامه پژوهشی این صفحه در قسمت "درباره طبقه سه"، در نوار بالای صفحه آمده است.

***
صفحه‌ها در شبکه‌های اجتماعی:

اینستاگرام @namkhahmojtaba
توییتر @Namkhah1
تلگرام @tabagheh3_ir

***
ایمیل namkhahmojtaba@gmail.com

بایگانی
آخرین نظرات

چگونه عدالت‌خواهی به مثابه یک جایگزین مطرح شد؟

دوشنبه, ۹ فروردين ۱۴۰۰، ۱۱:۲۷ ب.ظ

بایگانی نوشته‌هایم در شبکه‌های اجتماعی

🔽در تعطیلات و قرنطیه این فرصت دست داد که ویژه نامه نوروزی روزنامه رسمی حزب کارگزارن سازندگی،که تحت عنوان کتاب سال سازندگی در ۳۵۶ صفحه منتشر شده را مرور کنم. طبیعی است که برآیند مجله دیدگاه‌های حزب کارگزاران و نهایتاً جناح متبوع‌شان را بازنمایی می کند اما  کمی جامع‌تر بود و از جناح اصولگرا افرادی همچون فریدالدین حدادعادل و ... هم مطلب دارند. .
🔽به نظرم دیدن این مجله یک حُسن مهم دارد: اگر همچنان کسی هست که در سترونی جناح‌های رسمی سیاست در ایران تردید دارد، این ویژه‌نامه را ببیند و چه بهتر که با کارهای مشابه همین جریان در یک و نیم دهه پیش، مثلا ویژه‌نامه نوروزی روزنامه شرق ۱۳۸۳ مقایسه کنیم تا درک کنیم این جریان در شرایط کنونی حتی از زمانی که در آستانه شکست ۱۳۸۴ شان بودند هم کمتر حرف دارند. کتاب‌سازندگی ۱۳۹۹ را به مثابه اعلان رسمی پایان جناح‌های سیاسی می‌فهمم. اعتراف ضمنی به این‌که در افق دو جریان‌ موجود، هیچ ایده و امیدی برای تغییر نیست.
.
🔽جایگزین؟ کتاب سال سازندگی در سراسر خود، حامل تلاش‌هایی است برای تخریب هر گونه آلترناتیوِ ممکن؛ از جمله عدالت‌خواهان. سرمقاله بی‌آن‌که نیازی ببیند ‌هیچ استناد، استدلال یا شاهدی بیاورد، جریان‌های جایگزین‌ وضع موجود از جمله عدالت‌خواهان تعابیری و مفاهیمی همچون «پوپولیسم چپ»، «جوکر» و «دلقک»، «کلبی‌مسلک»، «سیاست‌گریز»، «#نئومارکسیسم» نسبت می‌دهد. در سراسر دیگر بخش‌های مجله هم پر است از تخریب هر گونه امکان جایگزین در میدان سیاست.
. 🔽نیازی به یادآوری نیست رقیبان کارگزاران نیز در بازنمایی جریان‌های جایگزین و از جمله عدالت‌خواهان، رویکردی مشابه را در پیش می‌گیرند. اصولگراها به دلیل بافت اجتماعی‌ و موقعیت‌های امنیتی، نظامی‌شان و همچنین به دلیل میدان‌داری اقشاری مانند مداحان، کمتر با مفاهیم علوم اجتماعی ارتباط دارند به همین خاطر حتی در عالی‌ترین سطح از مفاهیمی دست پایین و خطابی برای تخریب جایگزین‌های وضع موجود استفاده می‌کنند؛ مفاهیمی مانند «#عدالتخوار». نسبت دادن مارکسیسم هم میان هر دو مشترک است.
.
🔻عجالتا به نظر پایان جریان‌های رسمی در سیاست ایرانی و اشتراکشان در چگونگی طرد جریان‌های جایگزین، چندان مهم نیست.مهم پاسخ به این #پرسش است که «چگونه عدالت‌خواهی توانسته در نظر جریان‌های رسمی به مثابه یک جایگزین احتمالی برای وضع موجود مطرح شده و مآلاً تخریب شود؟». به نظرم پاسخ به این پرسش، به ما می‌گوید در آینده و برای ایجاد یک جنبش اجتماعی عدالت‌خواهانه چه عناصری اهمیت و اولویت دارد.
https://www.instagram.com/p/B-kMz8fJ_b3/?igshid=iygmb17n3s13

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی