طبقه سه

ارزیابی‌های شتاب‌زده یک طلبه

طبقه سه

ارزیابی‌های شتاب‌زده یک طلبه

طبقه سه

بسم الله
دوست می داشتم این وبلاگ
- این پنجره‌ی سرد و بی‌روح - جز یک صفحه نمی‌داشت
و در آن صفحه جز یک سطر نمی‌بود
و بر آن سطر جز یک کلمه نمی‌نشست
و آن کلمه «خمینی» بود و دگر هیچ نبود...
***
آن‌هایی که همراه پیغمبر بودند و دعوت پیغمبر را قبول کردند همین مردم «طبقه سه» بود، همین فقرا.
صحیفه امام ج8 ص 293

***
طبقه سه صفحه شخصی و بایگانی کاملی از نوشته‌ها و گفته‌هایم،از سال 1389 تا کنون است. می‌کوشم جستجوها و جستارهایی در این صفحه منتشر شود که «غایت»، «موضوع» و یا «مسئله»شان «انقلاب اسلامیِ اکنون» باشد.

***
معرفی بیشتر و گزارش‌واره‌ای از برنامه پژوهشی این صفحه در قسمت "درباره طبقه سه"، در نوار بالای صفحه آمده است.

***
صفحه‌ها در شبکه‌های اجتماعی:

اینستاگرام @namkhahmojtaba
توییتر @Namkhah1
تلگرام @tabagheh3_ir

***
ایمیل namkhahmojtaba@gmail.com

بایگانی
آخرین نظرات

وحدت، عدالت و مذهبی‌های سنت‌بسنده

دوشنبه, ۹ فروردين ۱۴۰۰، ۱۱:۵۹ ب.ظ

بایگانی نوشته‌هایم در شبکه‌های اجتماعی


🔻جریان مذهبیِ سنت‌بسنده؛ واعظان و مداحانِ متحجر و یا هم‌داستان‌ با تحجر حوزوی،با برجسته کردن تعارض‌هاشان با سخنان رهبری و تفکر انقلاب اسلامی #هیچ‌گونه آسیبی نمی‌ببینند..
🔻تفکر فرقه‌ای آن‌ها در زمینه وحدت بسی #عوام‌پسندانه و  #تفکر_راکد آن‌ها درباب عدالت عمیقاً مطلوب ارباب قدرت است؛ همین دو مؤلفه کافی است تا مقابله با این جریان‌ها عمیقاً دشوار باشد.
.
🔻مسیر حل مسئله، گفتگو است و اصولاً این جریان‌ها اهل گفتگو نیستند؛ گفتگو از نظر آن‌ها همان منبرهای چند تکه شده‌شان است که وسط آن سوالات مریدان‌شان آمده و خودشان به آن می‌گویند مصاحبه. کوچک‌ترین نقدی را بر نمی‌تابند و مرتب اتمام حجت می‌کنند و به خدا حواله می‌دهند. چه جایی برای گفتگو هست؟
.
🔻راه حل اصلی بازتولید اسلام ناب امام خمینی است. تقابل اصلی ایده ولایت فقیهِ امام خمینی با متحجران بود. مسئله این بود که "ولایت را چنان که هست معرفی کنید"؛ یکی از طرح‌های فکری‌ای که معنا از ولایت را جا انداخته مباحث طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن است. تفسیر خمینیستی از «ولایت» آن چنان نیرو دارد که آدم‌برفی‌های «#ولایتی‌ها»ی انقلابی را آب کند.
.
🔻کافی است تلاش کنیم مفاهیم اصیل اسلامی در زمینه توحید، ولایت، امامت، عدالت، نبوت، هدایت و غیره، با تفسیر #خمینی و #خامنه‌ای و #مطهری و #بهشتی، #باهنر، #طالقانی، #موسی_صدر و #محمد_باقر_صدر و #مفتح و مانند این‌ها بازتولید شود. مداحان و واعظان البته محترمند اما مرجع فکری نیستند؛ مروج اندیشه‌اند و در همین جایگاه قرار خواهند گرفت.
.
🔻به احتمال زیاد اگر ذائقه عمومی با این تفسیر از مفاهیم اسلامی انس بگیرد، نیازی نیست مچ بگیریم و نشان بدهیم که #سرایت_تحجر، بر سر ذهن و زبانِ طلاب جوان و علاقه‌مند به انقلاب چه آورده است.
.
🔸قبل از خواندن کپشن، کلیپ را ببینید.
.
🔸از دیدگاه‌های تفصیلی و دیگر منبرهای واعظ محترمی که در این کلیپ نقد شده اطلاعی ندارم. نوشته فوق را نه ناظر به ایشان، بلکه ناظر به وضعیت کلی‌ای نوشتم که دچار آنیم.
.
🔸تصویر نماز جماعت شهید عارف حسین الحسینی است که #پاکستان این روزها و جهان اسلام همه روزه  در فراق خمینیست‌های چون او می‌سوزد.
https://www.instagram.com/tv/CFVUfb2B7ew/?igshid=mcml2qpvygjk

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی