طبقه سه

ارزیابی‌های شتاب‌زده یک طلبه

طبقه سه

ارزیابی‌های شتاب‌زده یک طلبه

طبقه سه

بسم الله
دوست می داشتم این وبلاگ
- این پنجره‌ی سرد و بی‌روح - جز یک صفحه نمی‌داشت
و در آن صفحه جز یک سطر نمی‌بود
و بر آن سطر جز یک کلمه نمی‌نشست
و آن کلمه «خمینی» بود و دگر هیچ نبود...
***
آن‌هایی که همراه پیغمبر بودند و دعوت پیغمبر را قبول کردند همین مردم «طبقه سه» بود، همین فقرا.
صحیفه امام ج8 ص 293

***
طبقه سه صفحه شخصی و بایگانی کاملی از نوشته‌ها و گفته‌هایم،از سال 1389 تا کنون است. می‌کوشم جستجوها و جستارهایی در این صفحه منتشر شود که «غایت»، «موضوع» و یا «مسئله»شان «انقلاب اسلامیِ اکنون» باشد.

***
معرفی بیشتر و گزارش‌واره‌ای از برنامه پژوهشی این صفحه در قسمت "درباره طبقه سه"، در نوار بالای صفحه آمده است.

***
صفحه‌ها در شبکه‌های اجتماعی:

اینستاگرام @namkhahmojtaba
توییتر @Namkhah1
تلگرام @tabagheh3_ir

***
ایمیل namkhahmojtaba@gmail.com

بایگانی
آخرین نظرات

هیئت روح الله مادر نهضت ها

 

خلاصه‌ای از یادداشت‌ها و بحث ارائه شده:

* در زیارت حضرت زهرا سلام الله علیها، آن‌گاه که به عبارت «زَعَمْنَا أَنَّا لَکِ أَوْلِیَاءُ» می‌رسیم، به ناگاه با این پرسش مواجه می‌شویم که آیا گمان ما در پیروی حضرت زهرا سلام الله علیها حقیقت دارد یا خدای ناکرده به تعبیر آیه 104 سوره کهف جز «هُمْ یَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ یُحْسِنُونَ صُنْعاً» هستیم؟

* یکی از زمینه‌هایی که می‌تواند ما را از پیروی حضرت زهرا سلام الله علیها باز دارد، تصویر و تفسیر اشتباهی است که از حرکت ایشان داریم. تصویری فردی و عبادی و حداکثر به عنوان الگویی خانوادگی یا زن نمونه؛ این تصویر باعث شده ما اجتماعی، انقلابی و ایئولوژیک‌ترین نطق ایشان را خطبه "فدکیه" بخوانیم و به چارچوب‌های موردی و فردی فروبکاهیم.

حضرت زهرا سلام الله رهبر یک جنبش اجتماعی است؛ جنبشی که همه چیز دارد: از اعتراض، تا ایدئولوژی تا مطالبه و نقد نخبگان و حاکمیت، تا آگاهسازی عمومی تا رساندن پیام اعتراض با کمترین امکانات همچون چگونگی سوگ‌واری، چگونگی تشییع و مسئله محل دفن.

* استدلال، هشدار و بحث اصلی این نهضت که در تمام موقعیت‌ها بیان می‌شود چیست؟ مضمون محوری و بستر اصلی نهضت حضرت زهرا سلام الله علیها مقاومت بر علیه یک انقلاب ارتجاعی است. مفهوم بازگشت انقلاب، انقلاب ارتجاعی و انقلاب معکوس که در مطالعات طبیعی انقلاب تقریباً به آن ترمیدور گفته می‌شود و در ادبیات قرانی از آن به «انقلاب علی اعقاب» یاد می شود. آیات 144 و 149 سوره آل‌عمران بحث قابل توجهی درباره زمینه‌های اجتماعی و فرهنگی انقلاب علی اعقاب دارد.

*  جنبش مقاومت فاطمی در برابر این انقلاب ارتجاعی، مضامین، استدلال‌ها و فرازها و حرکت‌های متعددی دارد که در این‌جا به سه مورد از اهم آن‌ها اشاره می‌شود؛ این موارد به تفصیل سه حرکت ضروری در برابر انقلاب ارتجاعی و سه فرایند منتهی به انقلاب ارتجاعی را برای ما شرح می‌دهد.

یک. بازخوانی دین، مفاهیم دینی و احکام آن به نحوی مستدلل به فلسفه آن احکام و ناظر به استلزامات اجتماعی و مسئولیت‌ها و رسالت‌هایی که دین‌داری، ایجاد می‌کند؛ فرمود: جعل الله ... العدل تنسیقا للقلوب، و طاعتنا نظاما للمله و امامتنا أمانا من الفرقه و الجهاد عزاً للاسلام

دو. نقد انقلابیون سابق؛ فرمود: انتم فی رفاهیه من العیش

سه. هشدار نسبت به رشد روابط غیر دینی در جامعه و سیاست و فرهنگ؛ نابرابری و فساد در توزیع قدرت و ثروت و منزلت اما با پوششی از دین که البته منتهی به این می‌شود که به زودی این پوشش دینی پوسیده و دریده شود؛ فرمود: سمل جلباب الدین

* حرکت حضرت زهرا سلام الله علیها نه فقط خود یک نهضت است بلکه الگوی آن نهضتی است که در پایان تاریخ، برای برپایی عدالت در جهان اتفاق می‌افتد. آن چنان که رهبر آن انقلاب نهایی و جهانی، که فرزند حضرت زهرا سلام الله علیها است فرموده اِنَّ لی فی ابنة رسولِ الله اُسوةٌ حَسَنَةٌ. زهرا سلام الله علیها مادر همه نهضت‌هایی است که می‌خواهند بین این دو قیام، پس از قیام فاطمی و پیش از قیام مهدوی، عملِ انتظار خودشان در هم جهت و هم‌بردار با ظهور به انجام برسانند. 

* آیا ما امروز درکی این چنین از حرکت حضرت زهرا (س) داریم؟ آیا خود را موظف به نهضت می‌دانیم؟ آیا زهرا(س) را الگوی مرجع در حرکت‌های خودمان و مادر نهضت‌مان می‌دانیم؟ آیا آن چنان درکی جنبش مقاومت فاطمی داریم که بتواند ما را به مسئولیت اجتماعی، به رسالت نهضت متوجه کند و مسائل اصلی نهضت‌های ما را حل کند.

* یک مثال بزنم؛ مسئله‌ و در واقع نامسئله‌ای در مسیر حرکت‌های عدالت‌خواهانه وجود داشت و شاید هنوز هم وجود داشته باشد تحت عنوان عدالت‌خواهی مصداقی یا مفهومی؟ این پرسش در محضر نهضت مقاومت فاطمی چه پاسخی می‌یابد؟

خیلی روشن است که هم عدالتخواهی مفهومی؛ هم گفتن از فلسفه عدالت، فلسفه کرامت، از جعل الهی عدالت اجتماعی و هم عدالت‌خواهی مصداقی و بر سر فساد موردی درگیر شدن با قدرت‌مندان حاکمیتی و سیاسی.

ما همواره باید با زهرا(س) دیدار داشته باشیم؛ زیارت حضرت زهرا (س) را بخوانیم و در آغاز این دیدار و زیارت، درباره گمان‌مان در پیروی از حضرت زهرا(س) تأمل کنیم. زهرا(س) مادر نهضت‌هاست و شیعه‌ و «اولیاء» او بودن به این معناست که باید تلاش کنیم فرزندان صادقی برای مادر نهضت‌ها باشیم.

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی