طبقه سه

ارزیابی‌های شتاب‌زده یک طلبه

طبقه سه

ارزیابی‌های شتاب‌زده یک طلبه

طبقه سه

بسم الله
دوست می داشتم این وبلاگ
- این پنجره‌ی سرد و بی‌روح - جز یک صفحه نمی‌داشت
و در آن صفحه جز یک سطر نمی‌بود
و بر آن سطر جز یک کلمه نمی‌نشست
و آن کلمه «خمینی» بود و دگر هیچ نبود...
***
آن‌هایی که همراه پیغمبر بودند و دعوت پیغمبر را قبول کردند همین مردم «طبقه سه» بود، همین فقرا.
صحیفه امام ج8 ص 293

***
طبقه سه صفحه شخصی و بایگانی کاملی از نوشته‌ها و گفته‌هایم،از سال 1389 تا کنون است. می‌کوشم جستجوها و جستارهایی در این صفحه منتشر شود که «غایت»، «موضوع» و یا «مسئله»شان «انقلاب اسلامیِ اکنون» باشد.

***
معرفی بیشتر و گزارش‌واره‌ای از برنامه پژوهشی این صفحه در قسمت "درباره طبقه سه"، در نوار بالای صفحه آمده است.

***
صفحه‌ها در شبکه‌های اجتماعی:

اینستاگرام @namkhahmojtaba
توییتر @Namkhah1
تلگرام @tabagheh3_ir

***
ایمیل namkhahmojtaba@gmail.com

بایگانی
آخرین نظرات
گفتگو درباره جشنواره عمار
 
* گزیده:
نیاز است ما جشنواره عمار را فراتر از یک اتفاق هنری و سینمایی، به عنوان یک پدیده اجتماعی ببینیم، به عنوان یک جشنواره اجتماعی ببینیم، وظیفهی اصلی این جشنواره به تصویر کشاندنِ یک سری معانی اجتماعی است که در فضای متداول رسانه ای باز نمایی نمی شوند.
همه ما نیاز داریم به بازگشت به امر اجتماعی؛ نیازمندیم به بازگشت به جامعه. این دعوت اصلی جشنواره عمار است و ما باید به آن فکر کنیم؛ از مسیر جشنواره عمار یا از مسیر هر کنش عماری دیگری.
 
متن کامل گفتگو:
*
تاثیرگذاری جشنواره عمار را در سراسر کشور‌ چه گونه ارزیابی می کنید؟

برای پاسخ به این پرسش، نیاز است ما جشنواره عمار را فراتر از یک اتفاق هنری و سینمایی، به عنوان یک پدیده اجتماعی ببینیم، به عنوان یک جشنواره اجتماعی ببینیم، وظیفهی اصلی این جشنواره به تصویر کشاندنِ یک سری معانی اجتماعی است که در فضای متداول رسانه ای باز نمایی نمی شوند. رویدادها و واقعیت های بسیاری وجود دارد که در بطنِ جامعه و طی یک دوره تاریخی رخ می دهد، اما به دلیل توزیع  نابرابر اجتماعی مورد توجه قرار نمی گیرد. مسئولیت و رسالتی که جشنواره عمار بر عهده گرفته، نمایندگی این رویدادها را در فضای رسانه ای است.

به عنوان نمونه در مستندهای دوره گذشته، مستندی بود به نام خیر النساء؛ در این مستند که یک خانم تقریبا ۹۰ ساله، محور مستندی پرتره قرار گرفته بود. یک انسان گمنام در دل روستایی در خراسان که یک کار اجتماعی مهم انجام داده است. آن کار این است که در دوران جنگ، که مهمترین مسئله انقلاب جنگ است، ظرفیت اجتماعی را بسیج کرده و آورده پای کار مسئله اصلی انقلاب. یکسری عملیات طراحی کرده و کارهای مؤثری انجام داده اما چون زن بوده، چون در روستا زندگی می کرده، رسانه آن را ندیده است.

جشنواره عمار، روایت و باز نمایی این کنشگری اجتماعی را مسئولیت خود میداند. با اینکه در کار مستند شخصیتهای پرتره معمولا می باییست شخصیت های مشهوری باشند اما جشنواره عمار این باید را به رسمیت بشناسد. این روایتِ دل انگیز را به فیلم و سپس به مستند تبدیل می کند که تاثیرگذاری زیادی بر جامعه و به ویژه جوانان دارد. به گونهای که در سینمایی در قلب پایتخت، جوانان دهه ۷۰ و دهه ۸۰ جامعه افتخار میکنند که با یک خانم سالخوردهی روستایی عکس سلفی و یادگاری بگیرند. عمار با این کار قهرمان بودن آن خانم را به جامعه ثابت کرده است؛ قهرمانی که در واقع نسبتی با شهرت ندارد؛ قهرمان نباید نسبتی با شهرت داشته باشد. این مسئله در قهرمان‌های سینمای مدرن یک پارادوکس است: از یک طرف میگوییم طرف قهرمان است یعنی «برای دیگران» است نه برای خود؛ از یک طرف شهرت یعنی برای خود بودن و برای خود خواستن منزلت و دیگر بهره‌مندیها. حل تصنعی این تناقض در آثار هالیوودی و انیمیشنهای غربی، یک نقاب است که بر روی چهره قهرمان‌هایی هایی مثل زرو میگذارند، تا قهرمان شناخته نشود. هنر جشنواره عمار این است که قهرمانیِ منهای شهرت را دنبال میکند و این قهرمانهای واقعی تبدیل میکند به شخصیتهایی که جوانانی با ۵ دهه فاصله سنی و نسلی، افتخار کنند که  با او عکس یادگاری بگیرند.

این کشف ظرفیتها وقهرمانهای به واقع مردمی، ابعاد موفقیت جشنواره عمار را تشکیل میدهد. اما در پاسخ به این پرسشکه «جشنواره عمار به چه میزان موفق بوده است؟»، باید گفت به میزانی که ما «خیرالنساء»های شناخته نشده داریم جشنواره عمار جای پیشرفت دارد و باید بتواند همه این مسیر ها را طی کند.

ما رویدادهای دیده نشده، واقعیهای انکار شده، پدیده‌های تحلیل نشده، مسئلههای اندیشیده نشدهی زیادی داریم که جشنواره عمار، باید بتواند آنها را از دل جامعه و تاریخ بیرون بکشد، از زیر بار نابرابری رسانهای موجود بیرون بکشد و روایت بکند. اینها راه‌های طی نشده‌ای است که جشنواره عمار پیش روی خود دارد. به همین دلیل نقاط قوت جشنواره عمار، نقاط ضعف آن نیز هست!

* جشنواره عمار چه حرفی برای گفتن به مردم دارد؟

جشنواره عمار، مجموعه ای از اتفاق هاست که تلاش میکند به جامعه و رسانه بگوید که خودتان باشید! همه جامعه باشید و همه جامعه را روایت کنید و همه این اتفاق‌ها و واقعیتها را ببینید. به این معنا عمار یک رویداد مذهبی نیست؛ یک رویدادی است که کاملاً امر اجتماعی را پیش روی خود دارد. ولی به دلیل اینکه سعی میکند امر اجتماعی را بازنمایی و تقویت کند، اتفاقا کاملا مذهبی هم هست! این تعریفی است که می توان از جشنواره عمار ارائه داد.

*عمار فقط شامل فیلم میشود یا موارد دیگری را هم در بر می گیرد؟

یک سازمان و یک جشنواره سازمانی و رسمی محدود  به ماموریتی است که بر عهده دارد . عمار اما یک اتفاق جنبشوار است و یک فضای جنبشی را شکل میدهد. به همین دلیل جشنواره عمار هر کاری را که در مسیر نیل به هدف خود دارد انجام میدهد؛ چون ماموریتش سازمانی نیست و رسیدن به آن هدف است. به همین دلیل بخش های مختلفی هست که به عمار اضافه شده و اضافه خواهد شد؛ مانند مستند، کار داستانی، انیمیشن و غیره.

*به چه دلیل جشنواره عمار با جشنواره های دیگر متفاوت است؟

 در ابتدای مسیر جشنواره عمار برای رقابت با جشنواره های دیگر برگزار نشد. این جشنواره مرز منفی با رویداد های دیگر ندارد اما مرز مثبت دارد. هویت متمایز آن در واقع همان تلاش اجتماعی است که انجام می شود. نه تنها جشنواره های دیگر ،رسانه های دیگر را هم که نگاه کنید، روایتی از خیر النساءها را مشاهده نمیکنید به خاطر اینکه یک زن روستایی است، انقلابی است یا هر دلیل دیگر. در حالی که ما با یک الگوی متمایز از کنشگری اجتماعی زنان ایرانی در دل مسائل اصلی اجتماعی مواجهیم. رسانه ای که تنها بخش هایی را روایت میکند که دلش میخواهد دیگر رسانه نیست.  رسانهای که در بخشهای بسیار شفاف است و آیینه محدب و کوژ است ولی در بخشهایی حتی آیینه مقعر هم نیست، حتماً کاستیهایی دارد. رسانه‌های کوژ و کوژپُشتی رسانهای، آن مسئلهای است که جشنواره عمار و به طور کل هر کنش عماری باید بتواند در روایت جامعه، آن را چاره کند. 

* در این میان وظیفه فعالین فرهنگی چیست؟

واقعیت این است که در خصوص عمار نمیشود گفت که فعالین فرهنگی چه وظیفه ای دارند. اگر نخبگان و فعالان فرهنگی وظیفه خود را به درستی انجام دهند، شاید به این میزان خلأ وجود نداشته باشد یعنی هرکس، هر جا که هست و هر فعالیت فرهنگی که دارد، کار خودش را به معنای دقیق کلمه «اجتماعی» انجام دهد. همه ما نیاز داریم به بازگشت به امر اجتماعی؛ نیازمندیم به بازگشت به جامعه. این دعوت اصلی جشنواره عمار است و ما باید به آن فکر کنیم؛ از مسیر جشنواره عمار یا از مسیر هر کنش عماری دیگری.

 گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی مرکز فرهنگی و هنری رسانه بیداری (استان خوزستان) (اینجا)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی