طبقه سه

ارزیابی‌های شتاب‌زده یک طلبه

طبقه سه

ارزیابی‌های شتاب‌زده یک طلبه

طبقه سه

بسم الله
دوست می داشتم این وبلاگ
- این پنجره‌ی سرد و بی‌روح - جز یک صفحه نمی‌داشت
و در آن صفحه جز یک سطر نمی‌بود
و بر آن سطر جز یک کلمه نمی‌نشست
و آن کلمه «خمینی» بود و دگر هیچ نبود...
***
آن‌هایی که همراه پیغمبر بودند و دعوت پیغمبر را قبول کردند همین مردم «طبقه سه» بود، همین فقرا.
صحیفه امام ج8 ص 293

***
طبقه سه صفحه شخصی و بایگانی کاملی از نوشته‌ها و گفته‌هایم،از سال 1389 تا کنون است. می‌کوشم جستجوها و جستارهایی در این صفحه منتشر شود که «غایت»، «موضوع» و یا «مسئله»شان «انقلاب اسلامیِ اکنون» باشد.

***
معرفی بیشتر و گزارش‌واره‌ای از برنامه پژوهشی این صفحه در قسمت "درباره طبقه سه"، در نوار بالای صفحه آمده است.

***
صفحه‌ها در شبکه‌های اجتماعی:

اینستاگرام @namkhahmojtaba
توییتر @Namkhah1
تلگرام @tabagheh3_ir

***
ایمیل namkhahmojtaba@gmail.com

بایگانی
آخرین نظرات

محافظه‌کار محافظه‌کار است؛ چه فرقی می‌کند؟

چهارشنبه, ۲۵ مرداد ۱۳۹۶، ۰۷:۵۹ ق.ظ

«محافظه‌کاران سنت‌زده» و «محافظه کاران تجددزده» اگر چه به ظاهر با هم در تعارضند و همواره می‌خواهند از هم پیش بگیرند کنند اما به غایت به هم شبیه هستند؛ فقط سعی می‌کنند با نسبت دادن نقاط مشترک شان به رقیب، به دیگران بباورانند با هم فرق می‌کنند؛ اما چه فرقی می‌کنند؟


«محافظه‌کاران سنت زده» و «محافظه کاران تجدد زده» اگر چه به ظاهر با هم در تعارضند و همواره می‌خواهند از هم پیش بگیرند کنند اما به غایت به هم شبیه هستند؛ فقط سعی می‌کنند با نسبت دادن نقاط مشترک شان به رقیب، به دیگران بباورانند با هم فرق می‌کنند؛ اما چه فرقی می‌کنند؟

هر دو برای رسیدن به کرسی قدرت از روی پیکر سوخته‌ی مردم رد می‌شوند؛ در «هفت خوان» باشد یا  «پلاسکو» چه فرقی می‌کند؟ هر دو چیزهای تشکیل می‌دهند که کاملاً مردمی است: «ستاد استقبال مردمی» در سفرهای استانی باشد یا «جبهه»سیاسی چه فرقی می‌کند؟ جملگی سابقه‌ی اعطای تبعیض‌آمیز و «نجومی» اموالِ بیت المال را در کارنامه خود دارند؛ فیش باشد یا ملک؛ منقول، یا غیرمنقول چه فرقی می‌کند؟ هر دو امنیتی هستند و به تفوق امنیت بر عدالت باور راسخ دارند؛ «متخصصان امنیت ملی» باشند یا «سرهنگ» چه فرقی می‌کند؟ هر دو زندگی‌های راحت و یا اشرافی داشته و با اقتصاد سرمایه‌داری موسوم به بازار آزاد هیچ مشکلی ندارند؛ «اقتصاد آزاد از نوع مقاومتی» باشد یا «اقتصاد درون‌زا و برون‌گرا»؛ کینزی باشد یا بازار‌آزادی چه فرقی می‌کند؟ هر دو با «نهضت مقدس فقر و غنا» و مبارزه با «طبقه مرفه جدید» مشکل دارند، امام خمینی گفته باشد یا آیت‌الله خامنه‌ای، چه فرقی می‌کند؟ هر دو از هر نقد و دگرگونی عصبانی و ناراحت می‌شوند؛ پرخاش به منتقدان باشد یا شکایت از یک کانال تلگرامی چهارصد نفره، چه فرقی می‌کند؟ هر دو به دنبال مهندسی اجتماعی و مدیریت افکار عمومی هستند؛ اما در نهایت این مردم هستند که آن ها را مدیریت می‌کند؛ امروز یا فردا چه فرقی می‌کند؟

ای کاش یک‌بارکه در دفتر حزب‌‌ها و لابی‌‌هاشان نشسته و به خیال خود برای مردم «برنامه‌ریزی» می‌کنند، به عکس‌های تاریخ‌سازترین کنش‌های مردم خیره شوند: به عکس‌های رزمندگان در دفاع مقدس باشد یا عکس‌های مدافعان در جبهه جهانی مقاومت؛ به عکس‌های راهپیمایی 22 بهمن سال 57 باشد یا سال گذشته؛ چه فرقی می‌کند؟ کافی است به مردم خیره شوند. برای مردمِ درون این عکس‌ها، وجود و عدم قبائل موسوم به احزاب؛ چه فرقی می‌کند؟ این‌که این احزاب بی‌خاصیت و قدرت‌طلب خود را اصولگرا بخوانند یا اصلاح‌طلب؛ چه فرقی می‌کند؟ جملگی با تکرار تهوع‌آور عباراتی از قبیل «منویات مقام معظم رهبری» و «ولایت مداری»، کار خود را می کنند؛ رهبری هر چه بگویند، چه فرقی می‌کند؟ همگی بر سر سفره انقلاب نشسته و سهم‌شان را طلب می‌کنند؛ از تریبون مجلس و پشت بلندگو بگویند یا نگویند، چه فرقی می‌کند؟

ما می‌دانیم می‌رسد روزی که حساب این بزم‌های سامان یافته در شکم نظام اسلامی، از حساب انقلاب به معنای تام و تمام «جدا» شود؛ روزی که دو سوی طبقه­ ی مرفه جدید نتوانند دولت مستعجل و منافع مستحکم خود را چونان طبقاتِ فوقانی پلاسکو بخوانند و بدانند و فروریختنش را فروریختن نظام بر آمده از انقلاب  بخوانند. روزی که دیگر نتوانند من‌های تکراری و ناکارآمدشان را همه‌ی نیروها و توان انقلاب بدانند.

۹۶/۰۵/۲۵
مجتبی نامخواه

محافظه‌کاری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی